Många vill sänka priset på champagne

Minskad efterfrågan har gjort att många producenter nu tvingas sänka priserna på champagne i Frankrike. Men för svenska konsumenter hålls priserna på samma nivå som förr.

Många korkade nog upp champagnen på nyårsafton. Men den sämre konjunkturen i kombination med ökad konkurrens från andra mousserande viner har bidragit till att många champagneproducenter nu tvingas sänka sina priser.

Vissa producenter har drabbats mer än andra, säger Ole Frantzen, Sverigechef för den största svenska champagneimportören Moët Hennessy.

– Varumärken som inte har satsat på marknaden och inte har en kännedom och är väldigt högt prissatta har drabbats även i Sverige. Det är också stora internationella varumärken. Om vi tittar på vanliga konsumenter, ser vi inte någon prisändring där heller. Däremot kan vi se det på restauranger där priserna ändrar sig mycket snabbare än mot konsumenterna, säger han.

Eftersom Systembolagets priser sätts långt i förväg märks inga prisnedgångar här annat än på restauranger.

I Frankrike uppskattar man att försäljningen av champagne föll med 30 procent det senaste året.
Men den svenska efterfrågan är fortfarande god, däremot handlar svenskarna på ett annat sätt än tidigare.

– Vi ser att en del av konsumtionen flyttar sig till hemmet. Att man kanske inte går på restaurang i samma utsträckning och köper dyra produkter men man köper dem hem och konsumerar hemma. Det är ett nytt beteende i köpmönstret, säger Ole Frantzen.

Catarina Friskman
catarina.friskman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".