GM gör reklam för kommande bilmodeller

GM:s kampanjer för kommande bilmodeller visar hur GM tänker och planerar kring sina kvarvarande bilmärken.

I tidningen Detroit News i GM:s hemstad rullar just nu en reklam där chefsdesignern för GM:s personbilar, John Cafaro berättar om kommande modell av Buick Regal GS.

Buick är ett globalt märke i premiumklassen, en äkta sportsedan. Nästan ordagrant så har GM försökt sälja in Saab i alla år utan att lyckas särskilt bra.

Det intressanta nu är att det finns inte mindre än tre olika bilar i GM:s produktlina som vilar på samma teknik. Opel Insigna, årets bil 2009, och så kommande Buick och kommande, nya Saab 9-5.

GM tog tillbaka Opel efter månader av försök att sälja det största europeiska märket. Och Buick lanseras nu inte minst mot europeiska och kinesiska köpare.

GM är på väg att dra slutsatsen att det inte finns utrymme för Saab 9-5. Tre likadana bilar fast med tre olika märken på kylaren.

Att GM skulle sälja Saab 9-5 till en annan tillverkare som skulle konkurrera med Buick och Opel är knappast troligt.

Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista