Säkerhetskontroll i utlandet kan få övertas av rederierna.

Rederier föreslås sköta säkerhetskontroll

Rederierna ska kunna få kontrollera sin egen sjösäkerhet och slippa låta Sjöfartsinspektionen granska vid nybyggen av fartyg. Det föreslår regeringens för att minska kostnaderna för svenska rederier.

Alla Sjöfartsinspektionens uppdrag som kan läggas ut på klassificeringssällskap eller andra företag ska läggas ut och just nu håller frågan på att utredas.

– Det är väldigt viktigt att vi ser över möjligheterna att ha ett flexibelt system, som innebär lägre kostnader, alltså regelförändring för sjöfarten. Och då finns det möjligheter från Transportstyrelsens sida att delegera över kontroller till exempel till olika klassificeringssällskap, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Regeringen och Åsa Torstensson har gett Transportstyrelsen i uppdrag att överlåta så mycket som möjligt av Sjöfartsinspektionens verksamhet till klassificeringssällskap som Norske Veritas och Lloyds.

Det gäller till exempel kontrollen av nybyggen som ofta görs i länder i Asien. Det gäller också kontrollen av svenska fartygs sjösäkerhet i utländska hamnar.

Där ska, enligt Åsa Torstensson, rederierna själva kunna utföra kontroll. Sjöfartsinspektionen ska enbart göra stickprovskontroller av sjösäkerheten.

Per Nordström är sjöfartsdirektör på Transportstyrelsen.

– Det kan naturligtvis innebära att vi kommer att ha mindre att göra när det gäller framför allt de fartyg som seglar internationellt, alltså, vi överlåter besiktningsverksamheten.

Vad ser du för nackdelar med det här?

– Nackdelen för vår del är ju att sysslar man inte med saker så är det lätt hänt att man tappar kompetens inom ett område. Och det är det vi måste säkerställa på ett eller annat sätt, säger Per Nordström.

I dag är det många länder som överlåter kontrollen till klassificeringssällskapen. Men Sverige har liksom England en stark myndighetskontroll av sjösäkerheten. Om klassificeringssällskapen tar över slipper rederierna kostnaden och resorna för Sjöfartsinspektionens inspektörer.

Infrastrukturminister Åsa Torstensson ser klara fördelar för rederierna och anser inte att säkerheten kommer att bli lidande.

– I sig är det ingen stor dramatik att göra den här förändringen. Men däremot, enligt sjöfartsnäringen som sådan kan man då därmed räkna med att man kan få lägre kostnader och därför är det intressant att se över möjligheterna att minska reglerna och därmed också få lägre kostnader för sjöfarten, säger Åsa Torstensson.

Erik Ridderstolpe
erik.ridderstolpe@sr.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".