Självmord döljs bland trafikolyckor

Minst fem procent av alla dödsolyckor i trafiken är egentligen självmord. Det framgår av en studie som Vägverket gjort av dödsolyckorna i södra Sverige.
Problemet med självmord i trafiken måste nu tas på allvar, menar Vägverket. De nya siffrorna bekräftar de uppskattningar som tidigare gjorts säger trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall. – Mellan 5 och 8 procent brukar man hamna på i svenska och utländska studier där man på några slags grunder kan bedöma att det är på det viset, säger Claes Tingvall. Oförklarliga olyckor Att en hel del trafikolyckor egentligen är självmord har man anat länge, oförklarliga olyckor där någon kör rakt in i en långtradare eller en bergvägg trots bra väglag och god sikt. Men nu finns det alltså siffror som bekräftar misstankarna. Av runt 1 800 undersökta dödsolyckor i södra Sverige under de sex senaste åren var 79 av allt att döma självmord, nästan var tjugonde fall. Det handlar om att olyckor inte kan förklaras på annat sätt och där man ofta lämnat efter sig brev eller andra antydningar. Mörkertal med alkohol Vägverket räknar samtidigt med ett mörkertal, exempelvis kan en del av olyckorna där någon kört berusad egentligen varit ett planerat självmord där man tagit till alkoholen för att våga. Även om någon annan sällan dras med i döden, så påverkar ändå självmordsolyckorna fler, menar Claes Tingvall. – Det handlar om att man kör in i ett tungt fordon där det finns en människa som mycket sällan får kroppsskador men det påverkar dennes liv ganska rejält ändå. Numera försöker man ta hand om de som är inblandade i sådana olyckor som är väldigt traumatiska, säger han. Bygga bort riskerna Frågan är känslig och risken finns att man felaktigt pekar ut olyckor som självmord men Claes Tingvall anser ändå att man nu måste ta tag även i den typen av trafikolyckor. Ett sätt är säkrare vägar där exempelvis mötesolyckor hindras med mitträcken men framför allt handlar det om ett allmänt samhällsproblem. – Man får inte se det som att antingen tar man livet av sig i trafiken eller någon annanstans utan förhindrar man ett sådant fall då är det inte alls säkert att det återupprepas. Man får inte se det som ett fatalistiskt sätt att det här är inget att göra något åt, säger Claes Tingvall.
Daniel Rundqvist, Jönköping daniel.rundqvist@sr.se
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista