Lektion på Stockholms stads Handelsskolas övningsbutik.

Handeln tror på mer kräsna kunder

Kunderna ställer högre och högre krav på kompetensen bland butiksanställda och butikerna kommer också att sälja många fler specialtjänster tillsammans med varorna i framtiden, enligt en ny rapport från Svensk handel.

– Vi tror att dels kan man köpa tjänster via handeln, till exempel så kan man redan nu köpa ögonoperationer hos en optiker. Vi tror att handeln kommer att förmedla andra tjänster, men handeln kommer också att själv ha tjänster, som så kallade pop up-utbildningar, där man kan få lära sig att göra en grundsås eller att sy ett blixtlås. Korta intensiva utbildningar om hur man tar till vara de varor man kan köpa ute i handeln, säger Meta Troell, som är organisationens omvärldsbevakare.

Ja, vi svenskar kommer att fortsätta lägga ungefär en tredjedel av vår disponibla inkomst på att köpa saker hos detaljhandlare, tror Svensk handel. Men enligt trendspaningen därifrån blir vi kunder också samtidigt mer och mer kräsna. Vi kräver pålästa affärsbiträden och också en massa extra kringtjänster.

– Medarbetarna kommer att få nya roller, kanske mer som rådgivare, utvecklare, inredare, stylister.

Gabirella Hansson är butiksansvarig i en kaffehandel i centrala Stockholm. Den grundades av hennes farfars far 1916, och hon instämmer i Svensk handels bild.

– Det har jag absolut märkt av de senaste åren, att folk vill veta mer om innehållet, att det ska vara ekologiskt. Alla vill veta mer och mer om vad det är man verkligen får i sig.

Specialisering alltså, på ett plan, men på ett annat plan så kommer likriktningen att fortsätta enligt Svensk handel. Små enskilda butiker får kasta in handduken när gallerior och shoppingcentra allt mer tar över.

– Vi kommer att se att handeln koncentreras. Vi tror på att handelsplatserna blir sociala mötesplatser i ännu högre grad än de är i dag. Det är de små singelbutikerna som kommer att få det svårt, säger Meta Troell på Svensk handel.

Sibyllans kaffe och tehandel slutade också faktiskt att vara ett familjeföretag i höstas. Då blev butiken uppköpt av en större konkurent. Men Gabriella Hansson tror på en framtid ändå för den lilla enskilda kaffebutiken hon jobbar i.

– Vi har ju alltid haft vår kundkrets. Det är väldigt mycket stamkunder här, så vi har väl aldrig riktigt känt av det. Det har alltid rullat på.

Magnus Thorén
magnus.thoren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".