Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Egna varumärken ska ge nya apotek vinst

Publicerat måndag 22 februari 2010 kl 07.32
1 av 2
Mindre huvudkontor med färre anställda ska minska kostnaderna för Apoteket Hjärtat. Foto: Louise Andrén Meiton/SR.
2 av 2
Foto: Louise Andrén Meiton/SR.

Snart har 465 apotek fått nya ägare runt om i landet. För de nya aktörerna gäller det att öka lönsamheten så att investeringen kan räknas hem.

Medstop köpte 62 apotek och där är Fredrik Söderberg vd. 

– Jag tror att det som kommer att särskilja aktörerna åt är sortimentet och kunderbjudande som kommer att gå åt olika håll. En viktig del för oss är våra egna varumärken, där har vi en kraftfull lansering i april.

Fredrik Söderberg tar emot på Medstops tillfälliga kontor. Överallt står lådor och det syns att bolaget snart ska flytta vidare.

I mitten av rummet finns en butikshylla fylld med vita tomma testförpackningar med ett kors i olika färger. Prototyper för Medstops eget varumärke.

Just egna varumärken är ett välkänt sätt att öka lönsamheten som används av både Coop, ICA, och statliga apoteket.

– Egna varumärken fyller olika funktioner. I det här fallet är det också att täppa luckor som finns i kunderbjudandet i dag. Men visst är det vi som äger hela produktionen och vi har en helt annan transparens i kalkylen, säger Fredrik Söderberg.

Totalt fick staten in 5,9 miljarder kronor på att sälja 465 apotek, knappt 13 miljoner i snitt per apotek.

Nu gäller det för köparna att öka lönsamheten i apoteken så att satsningen går hem.

Att höja priserna blir svårt eftersom konkurrens är hård och dessutom bestämmer en statlig nämnd priset på receptbelagda läkemedel.

Fokus blir istället att sänka kostnaderna och där finns mycket att göra säger Apotek Hjärtats marknadschef Bodil Eriksson, som själv har sin bakgrund inom detaljhandeln.

– Vi kommer att titta på allt från distribution till försäljningsyta och sättet vi fyller vårt apotek, hanterar produkter och naturligtvis hitta effektiva lösningar med personal, säger Bodil Eriksson.

Här handlar det också om att utnyttja personalens kompetens bättre, säger Bodil Eriksson.

Att komma bort från ett system där universitetsutbildade apotekare själva packar upp varor på hyllorna.

Ett annat sätt att minska kostnaderna är att helt enkelt ha mindre huvudkontor med färre anställda.

Medstop har 25 anställda på huvudkontoret på drygt 60 apotek, Hjärtat har 60 anställda på drygt 200 apotek.

Det kan jämföras med statliga Apoteket som har någonstans mellan 250 till 300 anställda på huvudkontoret och drygt 300 apotek.

Ytterligare ett sätt att öka lönsamheten är att binda kunderna till sig med olika medlemskort. Kronans droghandel som delvis ägs av KF tror mycket på Medmera-kortet.

– Du kommer som kund att kunna samla poäng på alla dina inköp hos oss redan från dag ett. Det ser vi som en stor konkurrensfördel, säger Cecilia Marlow.

Louise Andrén Meiton
louise.andren.meiton@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".