Unga på HVB-hem får inte undervisning

Unga med problem som blir placerade på "Hem för vård eller boende", så kallade HVB-hem, får inte den skolundervisning de har rätt till.

Det konstaterar Skolinspektionen som granskat samtliga 31 hem, hösten 2009. Endast ett hem undervisade i alla skolämnena.

Kommunerna är dåliga på att kontrollera att HVB-hemmen har en fungerande undervisning, innan de beslutar att ungdomar ska sluta i sin gamla skola och placeras där, säger Marie-Hélène Ahnborg, inspektionsdirektör på Skolinspektionen.

– När man placerar ett barn på ett HVB är man så fokuserad på den sociala behandlingen att undervisningsdelen kommer i skymundan. Det är väldigt tråkigt för undervisningen kan vara en del av en framgångsrik behandling.

Skolinspektionen har granskat samtliga 31 HVB-hem, hösten 2009, där det finns elever med så kallad särskild undervisning. Då fanns det 114 elever.

I vissa fall kan eleverna inte ens få betyg i de ämnen som ingår i utbildningen. Orsaken många gånger är att man enbart är fokuserad på vården och ser inte undervisningen som en del av den.

– Kommunen behöver bli mycket mer noggrann när det gäller att ta reda på om den här HBV-institutionen har möjlighet att ge den här sortens undervisning. Sedan behöver socialtjänsten och den delen som ansvarar för utbildning samverka med varandra på ett betydligt bättre sätt än vad man gör i dag.

Skolinspektionen granskning visar vidare att förutom att antalet skolämnen är begränsade så är timmarna reducerade. Många elever får inte mer än 5-10 lektionstimmar lektionstid i veckan.

Men det finns också stora brister bland de ansvariga lärarna. Bland annat saknar flera utbildning, något som en av de tidigare eleverna kan vittna om.

– Matteläraren satt ibland till och med och skröt om att "jag har aldrig gått i skolan själv, det jag kan har ja lärt mig den hårda vägen".

Det saknar helt enkelt kompetens, säger Marie-Hélène Ahnborg, inspektionsdirektör.

– Väldigt ofta handlar det om en nyutexaminerad lärare utan tidigare erfarenhet eller i värsta fall en person utan lärarutbildning.

Maria Repitsch
maria.repitsch@sr.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".