På väg till Sverige? Foto: Kirsty Wigglesworth/Scanpix.

Hård konkurrens om apotekskunder

Det blir en benhård konkurrens på Sveriges nya apoteksmarknad, spår de nya aktörerna som Ekot talat med. Nu ser också de utländska stora apoteksbolagen ut att vara på väg till Sverige.

Alliance Boots har till exempel långt gångna förhandlingar med Farmaceutföretagarna där Sverker Littorin är ordförande.

– En och annan tycker nog att det är lite jobbigt att Alliance Boots tillsammans med oss ska etablera sig, men konkurrens brukar i slutändan gynna konsumenterna. Så jag tror att det kommer att bli bra för alla, säger Sverker Littorin.

Allt sedan apoteken blev förstatligade på 70-talet så har Farmaceutförbundet lobbat för förändring.

Nu har man startat bolaget Farmaceutföretagarna, som just nu förhandlar med Alliance Boots om att starta handlarägda apotek enligt en liknande modell som i dag finns i Norge.

Arbetet går fort nu säger Sverker Littorin.

– Vi ska starta ett joint venture i Sverige och bygga upp en handlarägd kedja. Just nu arbetar vi affärsplan och med det slutgiltiga avtalet.

Det låter som att vi kan få se de första apoteken innan sommaren?

– Jag vågar inte lova om det blir före eller efter sommaren. Kanske blir det efter sommaren.

Inte bara Alliance Boots är på väg, Tamro planerar att öppna apotek, och Celesio öppnade nyligen ett första apotek i Eskilstuna.

Plus att ICA, Åhléns och Bergendahlsgruppen satsar på egna apotek.

Dessutom har bolagen som köpt de olika apoteksklustren egna expansionsplaner.

Apoteket hjärtat ska till exempel öppna hundra nya apotek på fem år. Snart öppnas de fyra första och nu gäller det att få tag på de bästa butikslägena säger marknadschef Bodil Eriksson.

– Det finns självklart nu ett fönster där det är intressant att säkerställa ett antal bra lägen eftersom Sverige är eftersatt i tillgänglighet. Vi har väldigt få apotek jämfört med andra länder, säger Bodil Eriksson.

Men frågan är hur många fler apotek som får plats? Och vad de ska sälja? I dag står den receptbelagda medicinen och försäljning till sjukhus för drygt 80 procent av statliga apotekets omsättning.

Blir apoteken dubbelt så många blir den kakan klart mindre. Och dessutom säljs receptfria mediciner, som huvudvärkstabletter, i dag inom dagligvaruhandeln.

Ekot har talat med representanter för Apoteket hjärtat, Kronans droghandel och Medstop och alla säger att konkurrensen kommer bli hård under de närmaste åren.

Medstops vd Fredrik Söderberg spår att på några års sikt så kommer marknaden se annorlunda ut, och att antalet aktörer troligen är färre.

– Jag tror att det är väldigt svårt att spå in i framtiden hur den nya konkurrensbilden kommer att se ut. Initialt kommer vi att se väldigt många olika aktörer, sedan kommer det att konsolideras över tid, tror jag. Men Medstop har ambitionen att vara på den svenska marknaden och stanna.

Och Sverker Littorin på Farmaceutföretagarna säger att de som nu vill starta apotek får förbereda sig på att arbeta hårt.

– Man skär inte guld med täljkniv som det ser ut. Det är ganska små marginaler. Men genom att vara duktig, genom att tillföra olika nya tjänster tror jag att det ändå ska bli en hygglig affär.

Louise Andrén Meiton
louise.andren-meiton@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".