Restidsgaranti försvann med vintervädret

SJ:s restidsgaranti gäller inte som vanligt och den som stiger på tåget och blir försenad får ingen ersättning. Det ifrågasätts av Konsumentverkets expert på resor och transport.

Ulf Wallin, biträdande presschef på SJ förklarar hur SJ resonerar.

– Det som gäller nu är att vi inte betalar ut någon ersättning för att man kommer fram för sent. Med den vädersituation som finns nu så kan vi inte det. Vi är i händerna på andra, till exempel att Banverket håller spår öppna. Därför kan vi inte garantera att vi kommer fram enligt tidtabell. Däremot betalar vi ut hotellövernattning om man har påbörjat resan, vi betalar även taxi i de fall som det är viktigt.

SJ:s restidsgaranti gäller inte fullt ut längre. Den som stiger på tåget och kommer fram mer än en timme försenad kan inte längre åberopa restidsgarantin, enligt SJ.

Men Konsumentverkets jurist och expert på resor och transportfrågor, Jessie Cargill-Ek är förvånad över att SJ hävdar force majeure och inte betalar de 25 eller 50 procent av biljettens pris som är den regeln som gäller vid en respektive över två timmars försening.

– Det är egentligen samma typ av ersättning. Det är den typen av ersättning, som vi läser reglerna inte kan göra undantag för Force majeure, som SJ självt säger att man gör. Vi funderar över varför man valt att ersätta en grupp av resenärer, men inte den andra när det egentligen handlar om precis samma typ av ersättning.

Force majeure betyder att SJ tycker att bolaget inte kan råda över situationen utan är i händerna på vädret, Banverket och bussbolag som framför allt i Västsverige avböjt att köra ersättningsbussar på grund av vädret och trafikläget.

Sedan i fredags gäller inte den vanliga restidsgarantin men en detalj har förbättrats och det gäller att även icke återbetalningsbara biljetter går att lösa in när tåget inte går.

Passageraren som bokat i god tid och lyckats få en 95-kronorsbiljett får åka för samma pris med nästa tåg om det bokade tåget är inställt.

Den som misslyckas med att lösa in biljetten före ordinarie avgång får egentligen ingen återbetalning men Ulf Wallin uppmanar alla att ta kontakt med SJ:s kundtjänst och förklara vilka omständigheter som gjorde att biljetten inte kunde bli inlöst i tid.

Anna-Karin Ivarsson
anna-karin.ivarsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".