Maria Aslan på Apoteket Hjärtat tror på en mer personlig kontakt med kunderna. Foto: Louise Andrén Meiton/SR.

Glad personal ska locka kunder till apotek

Nu börjar kampen om svenskarnas gunst för de nya aktörerna på apoteksmarknaden. En klar röd tråd finns hos de tre största nya aktörerna, Apotek Hjärtat, Medstop och Kronans droghandel, som vill sätta kunden i fokus med bättre service och bättre bemötande.

– Det vi kommer jobba med som viktigaste kanal i lanseringen av vårt varumärke är vår personal, säger Cecilia Marlow, vd för Kronans droghandel.

– Vi tänker använda våra medarbetare att hitta den här lösningen på framtidens apotek, säger Bodil Eriksson, marknadschef på Apotek Hjärtat.

– Tillsammans med marknadens absolut bästa kundbemötande. Personalen och våra medarbetare ute i verksamheten är extremt centrala i det här, säger Medstops vd Fredrik Söderberg.

Medarbetarna kommer att vara nyckeln till framgång om man får tro de höga cheferna på de nya apoteksbolagen.

Maria Aslan, som är apotekschef för ett Apotek Hjärtat i centrala Stockholm, tror mycket på just bemötandet.

– Vi vill gärna ha en nära relation till våra kunder och vi vill vara mycket mer personliga. Det tycker jag att våra kunder ska känna direkt när de kommer in till mitt apotek, säger hon.

Hur gör man det rent konkret?

– Man har en öppen inställning. Det är väldigt viktigt med kroppshållningen och att vi välkomnar våra kunder med ett leende.

På bara en dryg månad så byter nu 465 apotek ägare runt om i landet. Skyltar, plastpåsar, etiketter och personalens kläder byts ut. Men striden om svenskarnas gunst sker också utanför själva apoteken.

Just nu går en reklam på tv där två välkända varumärken från ett svenskt läkemedelsföretag syns på ett Medstop apotek. Stilen påminner om Ica:s reklamfilmer där  bolag betalar för att deras varumärken ska få vara med.

Men Medstops vd Fredrik Söderberg vill inte säga om läkemedelsföretaget fått betala för att synas. Han säger att han inte kommenterar specifika affärsuppgörelser och han vill inte heller berätta hur mycket Medstop kommer att lägga på reklam.

– Jag kommenterar inte vad vi lägger i pengar så utan vi har en marknadsföringsbudget som vi känner oss bekväma med. Vi testar oss fram och utvärderar löpande.

Inte heller Kronans droghandel eller Apotek Hjärtat vill säga något om deras budgetar för marknadsföring.

Apotek Hjärtat annonserar just nu i tidningar och senare blir det också tv-reklam, berättar marknadschef Bodil Eriksson. Men hon säger att de inte kommer att satsa lika mycket pengar som statliga Apoteket gjorde.

– Trots vår satsning som vi tycker är ambitiös så ligger vi långt under gamla Apotekets satsningar jämfört med föregående år. Vi jobbar med en effektiv marknadsföring.

Ni kommer alltså inte lägga lika mycket pengar per apotek som Apoteket har lagt?

– Nej, det gör vi inte.

Som jämförelse köpte statliga Apoteket reklam under 2008 för 60 miljoner kronor, enligt varumärkesdirektör Eva Fernvall. Under fjolåret blev det mindre för Apoteket var då och är fortfarande i ett stand still läge då de inte får göra reklam utanför apoteken. Stand still pågår till mitten av mars.

I dagarna tar Kronans droghandel över sina drygt 170 apotek. Men vd Cecilia Marlow vill inte säga om de kommer att köra tv-reklam. Däremot ska bolaget sponsra tv-serier som handlar om sjukhus. Och så ska Kronans droghandel duka upp till kalas i sina apotek.

– I samband med att allt är färdigt och klart i apoteken med skyltbyte, nya produkter och nya kläder ställer vi till ett litet kalas.

Och då får man mumsa på flourtabletter?

– Då kanske du får kaffe och en semla eller någon annan typ av kaka.

Louise Andrén Meiton
louise.andren.meiton@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".