Spykers vd Victor Muller på tisdagens presskonferens. Foto: Tomas Oneborg/Scanpix.

Hopp men också frågor efter Saabaffären

Trots att Spykers köp av Saab är klart återstår många frågetecken, bland annat hur Spyker ska lyckas vända Saab till vinst. Spykers vd Victor Muller säger dessutom själv att Saab helt är beroende av hur konjunkturen utvecklas.

Redan för en månad sen när GM annonserade att man tänkte sälja Saab till Spyker fick det betydelse för kundtillströmningen, säger Joachim Lind, vd för Saab-Ana i Trollhättan, som är en av landets största Saab-återförsäljare.

- Redan då började mer människor komma tillbaka och titta på Saab igen som ett alternativ vid bilköpet, säger Joachim Lind. Men samtidigt har ju många sagt att de vill vänta tills det blir helt klart, och nu är det ju helt klart och då vet jag att vi har många kunder som kommer att vilja slå till och många företag igen kommer att titta på Saab som tjänstebilsalternativ.

Nya kunder behövs, för förra året, vilket var ett krisår för bilbranschen, sjönk Saabs försäljning totalt med 57 procent.

Saabs varumärke har fått sig en rejäl törn under det senaste året, säger Paul Åkerlund, klubbordförande för IF Metall på Saab i Trollhättan.

– Det är klart att det här inte har varit bra. Det är ingen som mår bra av att gå omkring som vi har gjort och varit osäkra. Å andra sidan sett så på senare tid här nu med den Saab-anda som har visats och det intresse vi ändå vet finns hos kunder gör ju att jag är ganska säker på att det kommer att bli en hel del beställningar framöver, säger Åkerlund.

Samtidigt återstår många frågetecken när det gäller den nederländska sportbilstillverkaren Spykers köp av Saab, som alltså blev klart sent i går eftermiddag.

Spykers vd Victor Muller vägrar fortfarande avslöja vilka finansiärerna bakom honom är. För utomstående är det därmed svårt att avgöra hur långsiktiga investerarna som står bakom köpet av Saab är.

Samtidigt återupprepade Victor Muller på presskonferensen i går kväll att han siktar på att vända Saab till vinst redan om ett par, tre år. Hans plan är att över 100 000 Saab-bilar då kommer att produceras och säljas, mer än dubbelt så många jämfört med förra året, då Saab sålde 40 000 bilar.

Men Victor Muller kan fortfarande inte presentera några detaljer om hur Saab ska vändas till vinst, utan förklarade bara att han hoppas att dom gamla kunderna nu vågar återvända till Saab.

– Så länge konjunkturen fortsätter uppåt och det inte blir något bakslag i återhämtningen kommer Saab klara sig bra, säger Victor Muller. Men om det kommer en ny konjunktursvacka, vilket många ekonomer befarar, är Saab illa ute. Då har vi stora problem, som alla andra i bilindustrin, avslutar Spykers vd.

Catarina Friskman
catarina.friskman@sr.se

Jan Andersson
jan.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista