Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Kritik mot trängselskatter i Göteborg

Publicerat torsdag 25 februari 2010 kl 06.15
Vill se andra alternativ. Foto: Annika H Eriksson/SR.

Göteborg är på väg att införa trängselskatt, som andra stad i landet efter Stockholm. Men beslutet har väckt kritik. Många tycker att det har gått för snabbt och att inga alternativ har utretts.

De flesta partier var först emot trängselskatt, men har nu ändrat sig. Om allt går som det är tänkt införs det om tre år, 2013.

Pengarna från trängselskatten ska användas till vägar och järnvägar i och runt Göteborg.

– Som enskildhet kan man ifrågasätta om det är bra, men som del av ett större infrastrukturpaket så tjänar det två syften. Dels att minska trängseln, men också att dra in pengar till det stora infrastrukturpaket som vi ska ha i Västra Götaland och i Halland, säger Anneli Hulthén (S), som är kommunstyrelsens ordförande i Göteborg.

Och miljöaspekterna då?

– Med det förslag som ligger nu kan man säga att i och med att trängseln minskar, så kommer luftkvaliteten att förbättras avsevärt på vissa sträckor i Göteborg.

Beslutet om trängselskatter är alltså taget i Göteborgs stad, men det avgörande beslutet fattas av regering och riksdag, eftersom det hela är en del av ett stort trafikpaket.

Det blir drygt 40 betalstationer där det kommer att kosta mellan 8 och 18 kronor beroende på när man passerar.

På 25 år ska trängselskatterna dra in 14 miljarder kronor som alltså blir en del av finansieringen i ett stort infrastrukturpaket som bland annat innehåller Västlänken, som är en tågtunnel under Göteborg, och Marieholmstunneln, som är en ny biltunnel under Göta älv.

Det är det som har gjort att Socialdemokraterna och de borgerliga partierna, som förut var emot, nu har ändrat sig.

– Vi har aldrig älskat trängselskatter. Men vi kan tänka oss en trafikavgift, om den går till att lösa de stora infrastrukturproblem som vi har i och runt Göteborg, säger oppositionsrådet Jan Hallberg (M).

Även om det nu råder politisk enighet kring trängselskatterna, så är det många i Göteborg som är missnöjda. Nätverket Nej till trängselskatter har bildats. Håkan Andersson och Theo Papaioannou är initiativtagarna.

– Jag tycker att den är odemokratiskt beslutad och därför bör den rivas upp. Jag tycker också att bilisterna redan betalar tillräckligt i skatt, på bensin och i trafikskatt och vägskatt.

– Vi vill se andra alternativ.

Vilka är alternativen?

– Det är det vi vill se. Det finns inga alternativ. Vi har inte fått några presenterade. Vi pratade lite emellan oss om kommunalskatt. Vi har inte sett någonting på det heller. Det finns inga alternativ. Man har tagit trängselskatten rätt upp och ner, säger Theo Papaioannou och Håkan Andersson från nätverket Nej till trängselskatter i Göteborg.


Annika H Eriksson
annika.h.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".