Drygt 4 000 företag från 86 länder har mässarrangörerna fått ihop i år. Foto: Axel Heimken/Scanpix.
Världens största IT-mässa

Cebit tar sikte på vanliga konsumenter

I går kväll startade Cebit, IT- och telekommunikationsmässan i Hannover i Tyskland. Den räknas fortfarande som världens största fast den minskat till följd av den globala ekonomiska krisen.

I år försöker Cebit vända sig mer till vanliga konsumenter än tidigare.

Internet är huvudtema på Cebit i år, mobilt internet, säkerhet på nätet, och miljövänlig informationsteknik är några områden. Dessutom ljud på internet.

Arrangörerna försöker sammanföra musikindustri, musiker och IT-företag på mässan för att diskutera på vilka villkor uppkopplade lyssnare ska kunna ladda ner musik från nätet utan att de som skapat och producerat musiken blir helt lottlösa.

Drygt 4 000 företag från 86 länder har mässarrangörerna fått ihop i år, bara något färre än i fjol.

Då krympte mässan å andra sidan ordentligt, en avspegling av världsekonomin och ett tecken på att också den digitala industrin hukade i recessionen.

Företag som Google och Amazon är med på Cebit för första gången i år, när mässan försöker vända sig i mer till konsumenter och privatpersoner.

Den tyska konsumentministern Ilse Aigner passar lagom till mässtarten på att varna för hur stora internetbaserade företag kan tänkas missbruka sin marknadsmakt genom att samla och kombinera data som namn, bilder och adresser.

"Jättar som Facebook, Apple, Google och Microsoft vet vad vi intresserar oss för, vad vi köper, vart vi reser och med vilka vi umgås", säger Aigner i en intervju i Süddeutsche Zeitung.

Per Eurenius, Berlin
per.eurenius@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".