Skolverket kritiserar skriftliga omdömen i lågstadiet. Foto: Annette Friberg/Scanpix.
den svenska skolan

"För snabb reform har skapat osäkerhet"

Skolverket kritiserar i en rapport de skriftliga omdömen som ges till elever på lågstadiet med motiveringen att lärarna tenderar att bedöma personliga egenskaper, attityder och beteenden snarare än kunskaper.

– Det är inte meningen att skolorna ska bedöma elevernas beteende. Det är kunskaper och förmågor som ska stå i fokus, säger Sandra Mardones Larsson, undervisningsråd vid Skolverket, till Svenska Dagbladet.

Skolverkets rapport lämnades till regeringen på måndagen. Där framgår att lärarna är osäkra på hur eleverna ska bedömas. Man ger också betyg, G, VG och MVG, i högre grad än vad som var meningen.

Skolverket anser bland annat att reformen genomfördes för snabbt vilket gjort att information och material nått skolorna för sent.

Omdömena har delats ut sedan hösten 2008 efter ett beslut av den borgerliga regeringen. Omdömena är obligatoriska men kan se olika ut på olika skolor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".