Det gick för fort vid införandet av omdömena.

Personliga egenskaper i elevomdömen

Många lärare skriver för mycket om personliga egenskaper och för lite om elevens kunskapsnivå i de skriftliga omdömena. Det visar en rapport från Skolverket.

Men det var väntat säger Eva-Lis Sirén, ordförande för Lärarförbundet.

- Det här har blivit det vi på Lärarförbundet tidigt varnade för, en förenklad information istället för en signal om vilka insatser som behövs.

Sedan höstterminen 2008 ges skriftliga betygsliknande omdömen för grundskoleeleverna. I omdömet ska information om elevens kunskapsnivå finnas med och en handlingsplan för hur eleven ska kunna bli bättre i skolan. Men nu visar Skolverkets rapport att många lärare saknar kunskap om vad omdömena ska innehålla och skriver istället ofta om hur eleven är som person. Något som Skolverket är kritiskt till. Sandra Mardones Larsson är projektledare.

– Skolan har ett kunskapsuppdrag och det är elevernas kunskapsuppdrag som ska stå i fokus, inte deras personer.

På Lärarförbundet menar de att anledningen till att det inte fungerar som tänkt är att de anvisningar som finns inte räcker. De efterlyser därför nationella riktlinjer, men några sådana är inte aktuella just nu säger de på Skolverket.

Bristerna i de skriftliga omdömena som grundskoleeleverna får säger Eva-Lis Sirén beror på att det gick så snabbt mellan att beslut togs och att omdömena infördes.

– Det här gick för fort vid införandet. Det var en viktig diskussion som var viktig att föra. Implementeringen hanns helt enkelt inte med, säger Eva-Lis Sirén, ordförande för Lärarförbundet.

Lotta Myhrén
lotta.myhren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista