Har problem med bromsarna. Foto: Itsuo Inouye/Scanpix.

Toyota ska bli bättre på information

Biljätten Toyota behöver ytterligare flera månader för att åtgärda säkerhetsproblemen på bilar som rullar i Sverige. Problemen med kärvande gaspedaler har varit bidragande orsaker till flera dödsolyckor och har fått Toyota att återkalla 8 miljoner bilar.

Dessutom finns ett annat, mindre allvarligt problem med bromssystemen hos biljättens Priusbilar, berättar Bengt Dalström, informationschef för Toyota Sverige.

– I Sverige rör det sig om 37 500 bilar. Vi har skickat ut brev och kontaktat alla våra kunder. De har sedan ett par veckor tillbaka börjat åtgärda bilarna.

– För de kunder som väljer att komma in enkom för detta kommer vi att behöva ett par månader till på oss. Många väljer att lägga det i samband med service och därför kan det bli lite utdraget, men det är upp till kunden att välja.

Fram till i torsdags hade Toyotas verkstäder hunnit hjälpa 23 procent av alla kunder i Europa med säkerhetsproblemen, så det mesta återstår alltså.

Enligt Bengt Dalström har den pågående krisen tydligt visat att Toyota måste bli snabbare på att samordna information.

Tidsskillnaderna mellan huvudkontoret i Japan, den stora amerikanska marknaden och Europa gjorde att det tog hela sex dagar innan Bengt Dalström kunde bekräfta att gaspedalproblemen även gällde bilar i Sverige.

– När man jobbar med information så är det en oändlig tid när vi pratar om att information på nätet sprids på millisekunder. Vi har inte kunnat svara upp så snabbt som vi skulle önska och då har det skapats spekulationer i media.

– Vi har lärt oss att försöka koordinera informationen bättre mellan de här tre världsdelarna.

Er högsta chef har varit ute och bett om ursäkt för att expansionen i volym räknat gått för snabbt de senaste åren och att säkerheten halkat efter. Vad kan ni göra för att Toyota ska återfå sitt förtroende?

– De bästa ambassadörerna för vårat varumärke är våra kunder. Vi kommer i framtiden att bli bedömda utifrån hur vi har hanterat det här gentemot kunderna, men någon annan ska få avgöra om vi klarat oss bra eller dåligt. Vår ambition är att göra det bästa möjliga.

Jens Möller
jens.moller@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".