1 av 2
Langeland förliste i juli 2009 med sex man ombord. Foto: Kustbevakningen.
2 av 2
Bo Magnusson

Langelandsvraket en tickande miljöbomb

Kritiken växer nu mot ägaren till det förlista fartyget Langeland, som gick under i Kosterhavets nationalpark i somras, för att inget görs åt vraket där det finns tio ton bunkerolja och två ton smörjolja.

Chefen för nationalparken Anders Tysklind är mycket oroad för hur hela miljön kring vraket kan komma att bli påverkad.

– Det är naturligtvis viktigt att få bort miljögifter från naturen så att det inte kommer in i de biologiska systemen. Strax intill här har vi ju fågelskyddsområden. Det som kanske normalt vi människor ser som ett problem när det är oljeutsläpp. Men sedan har vi också långtidseffekterna av olika giftiga ämnen som finns i de här oljorna som kommer in i de ekologiska cyklerna. Det är inte bra, säger Anders Tysklind.

Det var natten till den sista juli som Langeland förliste med sex man ombord, alla omkom.

Förutom lasten med sten, fanns också tio ton bunkerolja och drygt två ton smörolja ombord.

Men än har alltså ingenting hänt med vraket där det ligger på hundra meters djup i Kosterhavets nationalpark.

Tystnaden från rederiet har praktiskt taget varit total och därför skickade Christer Larsson vid länsstyrelsen en så kallad förfrågan till rederiet om vad planerna är för Langeland.

– Vi har ju försökt på alla möjliga sätt att få till någon form av bärgning eller att det ska hända någonting. Det är en stor miljörisk och fartyget ligger inom Kosterhavets nationalpark så någonting måste göras. Antingen en sanering eller helst en bärgning av hela fartyget, säger Christer Larsson.

Men ägaren till rederiet Muklebusthaug Mangement, Tore Muklebusthaug, säger till Ekot att han bedömer att riskerna för att havsmiljön tar skada är små och att det är för tidigt att säga vad man ska göra med fartyget. Dessutom är det en försäkringsfråga enligt Tore Myklebusthaug.

Just förlista fartyg är enligt många experter en tickande miljöbomb.

Flera olika utredningar har gjorts om vad som ska hända med fartygen. Så sent som för några veckor sedan gav regeringen Sjöfartsverket i uppdrag att inom ett år presentera en lista med de 25-30 mest miljöfarliga vraken.

Strömstads ordförande för Naturskyddsföreningen, Bo Magnusson, ger sig själv gärna ut på havet i sin träbåt.

Han kan inte förstå varför det ska ta så lång tid innan ansvariga kommer fram till vad som ska göras med til exempel Langeland.

– Det viktigaste är ju att få den tömd på olja och diesel.

Vad tycker du om att ingenting har hänt?

– Man tycker att det skulle gå ganska snabbt efter en sådan olycka att ställa ett krav på rederiet och försäkringsbolaget att något måste hända. Det ska inte behöva ta årvis, säger Bo Magnusson, ordförande för Naturkyddsföreningen i Strömstad.

Jan Andersson
jan.andersson@sr.se

Jimmy Karlsson
jimmy.karlsson@sr.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".