Koenigsegg på bilmässan.

GM hjälper Koenigsegg med förluster

Amerikanska biltillverkaren GM är med och täcker en del av de förluster som Koenigsegg Group gjorde på sitt misslyckade försök att köpa Saab Automobile. Utgifterna för Koenigsegg Group var 100 miljoner kronor under arbetet med Saabaffären.

– GM och många av de här konsulterna och leverantörerna som har varit med, de har hjälpt till med att dra sitt strå till stacken för att hjälpa oss att täcka hela beloppet. Det är vi tacksamma för, men merparten har vi tagit själva, trots allt, säger Christian von Koenigsegg till Ekot på bilmässan i Genève.

Hur mycket har GM med flera hjälpt till med?

– Det är en tredjedel, ungefär.

Slutnotan för Saabäventyret landade alltså inte på 100 miljoner kronor för Koenigsegg Group, utan snarare på runt 70 miljoner kronor. Pengarna har framför allt gått åt för att hyra in konsulthjälp för att utveckla Saabs nya affärsplan.

Efter ett halvårs intensivt arbete med att försöka få Saabaffären i hamn valde Koenigsegg Group att dra sig ur den 24 november i fjol. Därefter dök Spyker upp, och efter många turer lyckades den holländska sportbilstillverkaren med det som Koenigsegg inte klarade - alltså att få köpa Saab från GM.

Spyker har i princip bara kopierat den affärsplan som Koenigsegg Group var med om att ta fram, men enligt Christian von Koenigsegg är det inte aktuellt att han och hans kompanjoner begär ytterligare ersättning för det arbete och de pengar de plöjde ner i Saab.

– Självklart hade det varit trevligt att få tillbaka utlagda pengar, men någon sådan möjlighet ser jag inte finns. Och de här pengarna som vi har investerat var vi villiga att förlora. Vi visste just att det fanns en risk att det kanske inte skulle bli av, så vi gick in med öppna ögon och på något sätt får man ju skriva av en sådan investering redan i början. Går det sedan igenom och fungerar har man ju fått den uppsida man hoppades på. Men man måste ju också alltid vara beredd på nedsidan, som vi då tyvärr råkade ut för, säger Christian von Koenigsegg.

Jens Möller, bilmässan i Genève
jens.moller@sr.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".