Amorella vid Stadsgårdskajen i Stockholm i morse. Foto: Mikael Sjödell/SR.

"Färjekaptener trotsade varning om is"

Uppdaterad: 10:03
Flera passagerarfärjor har under morgonen kunnat tas loss ur isen i Stockholms norra skärgård, men fortfarande väntar 27 fartyg på isbrytarhjälp.

Nu under förmiddagen skickar Sjöfartsverket isbrytaren Ymer på en rekognosceringstur i området. Efter det ska Sjöfartsverket ta ställning till om man ska fortsätta att avråda rederierna från att gå in i Furusundsleden utanför Kapellskär.

Situationen har börjat lätta något, enligt verket, och väderprognosen ser bättre ut, men utanför Sundsvall är det fortfarande problematiskt.

Finlandsfärjan Amorella med 943 personer har kommit i hamn i Stockholm efter att ha suttit fast i ismassorna i norra skärgården. Men situationen hade kunnat undvikas om kaptenerna följt de varningar som gick ut, menar Sjöfartsverket.

– Vi har inte sovit så mycket, man blir ju nyfiken och vill titta på isbrytare och helikoptrar, säger Lena, en av passagerarna.

Lastbilsfärjan Regal Star sitter fortfarande fast i isen vid Kapellskär.

– Vi tog ner isbrytaren Ymer från Sundsvall för att hjälpa de här två isbrytarna som fanns i området sedan tidigare. När Ymer kom ner vid 23-tiden så började de att försöka skära loss Amorella och lyckades efter tre timmar ungefär. Så vid tvåtiden kom hon loss, säger Johny Lindvall på Sjöfartsverkets isbrytningsenhet.

Enligt Johny Lindvalls beräkningar kommer vinterns insatser med isbrytare att kosta Sjöfartsverket cirka 285 miljoner, 100 miljoner mer än normalbudgeten på kring 185 miljoner kronor.

Total sitter fortfarande ytterligare 35 fartyg fast runtom i Ålands hav och Bottenviken. Det kommer att ta minst ett par dagar att få loss alla. Utanför Sundsvall sitter 13 fartyg lastfartyg fast. Ett av dem har väntat på hjälp sedan i lördags.

På grund av isläget ställer Vikingline in flera färjor till och från Stockholm och Kapellskär i dag. Tallink Silja Line har ännu inte meddelat att några färjor ställs in, men eftersom rutterna måste läggas om i stor omfattning kan man drabbas av stora förseningar.

Sjöfartsverket fick kalla ner isbrytare från Sundsvall som höll på att hjälpa fartygen där, för att i stället ta loss passagerarfärjorna.

Och Johny Lindvall säger att kaptenerna på färjorna som fastnade vid Kapellskär struntade i en varning från Sjöfartsverket att inte gå in i området vid Kapellskär, där vindarna trycker ihop isen så att fartygen fastnar.

– Vi försöker alltid att dirigera trafiken den enklaste vägen och finnas till hands där svårigheterna finns. Men sen finns det ju en del som tycker att de ska ta egna beslut och det är det som ofta kullkastar våra planer och gör att andra får lida för de här misstagen också.

– Det var lika i det här falllet, hade inte de här färjorna gått ut så kanske inte Ymer hade behövt gå ner, och då hade de här andra fartygen redan varit i hamn uppe i Sundsvall.

Jonas Fredén
jonas.freden@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".