1 av 2
Kajaken är ett miljövänligt alternativ på sjön. Foto: Catarina Friskman/SR.
2 av 2
Jens Östmann. Foto: Catarina Friskman/SR.

Båtbranschen satsar på miljön

Det talas mycket om miljövänligare alternativ i bilbranschen. Hittills har inte båtbranschen varit lika duktig på att lansera miljövänligare lösningar. Men i år kommer det som en trend.

Jens Östmann är en liten båtdesigner och båtbyggare som konstruerat en hybridbåt som drivs på diesel och el.

– Det är väldigt svårt att vända en trend i båtbranschen. Folks inställning till hur en båt ska se ut, uppföra sig och vara, det är väldigt svårt. Men det är kul att försöka, säger han.

Jens Östmanns motorbåt ser ovanligt långsmal ut. Den är nästan 10 meter lång men bara drygt 2,5 meter bred. Formen och motorn gör den bränslesnål.

I marschfart på 10 till 12 knop drar hybridbåten en halv liter per distans, betydligt mindre än en traditionell motorbåt, och vid låga farter kan den köras enbart på el.

På årets båtmässa Allt för sjön är flera av nyheterna miljövänligare alternativ, både vad gäller motorer, rengörningsmedel och slamsugningssystem.

Men miljövänligare alternativ utgör fortfarande bara en bråkdel av utbudet, och båtbranschen vaknade betydligt senare än till exempel bilbranschen, säger Mats Eriksson, vd för båtbranschens riksorganisation Sweboat.

– Bilbranscken är kanske hundra gånger så stor och har mer resurser än vad vi har. Dessutom är det så att till exempel etanolbränslen och andra biobränslen inte riktigt fungerar på sjön på grund av att det finns fukt och salt. Det innebär att det härsknar i tankar och så och blir en ren säkerhetsrisk.

Hur lång tid tror du att det dröjer innan båtbranschen är ikapp bilbranschen?

– Om fem-tio år tror jag att vi kan ha sett en dramatisk skillnad på lättdrivna skrov , mindre motorer och lägre bränsleförbrukning. Det är den stora skillnaden.

Båtbranschen omsätter flera miljarder per år. Båtägarna köper bara drivmedel, bensin och diesel, för en halv miljard kronor på om året.

Men har Jens Östmann rätt kommer försäljningen av drivmedel till fritidsbåtar att sjunka.

Catarina Friskman
catarina.friskman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".