Allsvenska Elfsborg ersätter de vanliga reklamskyltarna med nya digitala skyltar. Foto: Anders Wiklund/Scanpix.
inför allsvenskan

Klubbar räknar med mer sponsorintäkter

Trots den ekonomiska krisen räknar två tredjedelar av de allsvenska klubbarna med att öka sina sponsorintäkter i år. Bara en har svarat att de tror på minskade sponsorintäkter.

 En klubb som satsar extra mycket i år är Elfsborg, som ersätter de traditionella reklamskyltarna längs ena långsidan av planen med digitala skyltar, berättar klubbdirektör Stefan Andreasson.

 – Det är en nyhet som har gjort att framför allt de större företagen har sett detta som ytterligare en ingrediens för att stötta oss ytterligare, och kanske också att vi har nått något riksföretag som tycker att man har något som gör att man kan nå hela Sverige inte bara lokalt i Borås.

Just digitala skyltar är ovanliga i Sverige men desto vanligare ute i Europa. De gör att reklambudskapen kan varieras, både under en match men också från match till match.

Elfsborgs klubbdirektör Stefan Andreasson tror att satsningen är en förklaring till att man ökat sponsorintäkterna i år igen och nu närmar sig 40 miljoner kronor sponsorintäkter.

Ekots undersökning visar att 10 av de allsvenska lagen räknar med ökade sponsorintäkter i år, bara ett lag tror på minskade. Men många säger att lågkonjunkturen gjort det svårare att få sponsorer.

Ett annat lag som satsat stort de senaste åren är Malmö FF som nu har en egen arena och den säljs in som mötesplats för sponsorerna berättar Malmö FF:s vd Pelle Svensson.

– Man kommer hit, man äter mat, man tittar på fotboll, man gör affärer. I dag ställer företagen krav på att det ska gå runt och man ska tjäna pengar på att vara med. Det är klart att hela produkten blir annorlunda. Det här är en mötesarena med fotboll som gemensam nämnare.

Just fotbollen som en mötesplats för näringslivet är en röd tråd hos många klubbar. Men det är konkurrens om näringslivets gunst - särskilt i Göteborg och Stockholm.

Djurgårdens IF svarade i vår enkät att de räknar med minskade sponsorintäkter i år. Alf Johansson är vd i Djurgården.

– Konkurrensen är ju mycket hårdare och konkurrensen från andra idrotter är stor, men sen får du ju också draghjälp framför allt kring media. Det är klart att är du ensam på en mindre ort så har du ju en hel del gratis, tveklöst.

Elfsborgs klubbdirektör Stefan Andreasson berättar att han från början var avundsjuk på klubbarna i de större städerna med alla deras företag - men att han nu tänker tvärtom och har insett fördelen med att vara.

– Det är en fördel att vara i en stad som Borås, i en region där man på något sätt kan sälja in det här med delaktighet och att man gör det ihop. Det är mer kontroversiellt säkerligen att välja klubb i en stor stad där det finns många andra.

Louise Andrén Meiton
louise.andren.meiton@sr.se

Pär Ivarsson
par.ivarsson@sr.se

i samarbete med SR Sjuhärad och SR Malmö.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".