Kan vara svår att förstå tycker vissa. Men nu ska det bli bättre, lovar Försäkringskassan. Foto: Janerik Henriksson/Scanpix.
om försäkringskassan:

"Blanketterna är svåra att förstå"

Försäkringskassan betalade ut över 16 miljarder för mycket förra året, visar en ny analys. Till största del handlar det om oavsiktliga fel som begåtts lika mycket av de som fått pengar som av Försäkringskassan.

Broschyrer och blanketter kan vara rätt krångliga att förstå, säger Getter Kera, som besöker ett av Försäkringskassans kontor i Stockholm.

– Det svåra för många är att det ofta är ett rätt krångligt och byråkratiskt språk i blanketterna och broschyrerna här, säger Getter Kera från Estland, som bott i Sverige i två år.

Och även om man kan svenska språket bra kan det vara snårigt, i Försäkringskassans analys uppger till exempel experterna inom tandvård att själva regelverket är för komplicerat.

Man gör bedömningen att 16,4 miljarder av sammanlagt drygt 449 miljarder betalades ut felaktigt förra året. Till störst del på grund av oavsiktliga fel, som lika ofta begåtts av Försäkringskassan som av privatpersoner. Joakim Jarnryd är verksamhetschef för kontrollfrågor vid Försäkringskassan:

– Det kan vara att man dels tror att man har rätt till en förmån fast man inte har det, och det kan bero på att man själv inte har satt sig in tillräckligt. Det kan bero på att bero på att vi som myndighet inte har varit tillräckligt klara i det, säger Joakim Jarnryd som är verksamhetsansvarig för kontrollfrågor på Försäkringskassan.

Det låter som oerhörda summor ändå, 16,4 miljarder kronor, hur kan det egentligen bli så?

– Internationellt så är det här en förhållandevis låg siffra och att det blir så det är dels därför att vi inte kan komma åt det här på grund av att vi inte har alla verktyg som vi behöver. Sedan ligger det i sakens natur att mörkertal är alltid svåra att komma åt.

Flest fel ska ha begåtts i samband med utbetalningar av sjukpenning, där ungefär var sjätte krona misstänks ha nått sjukskrivna felaktigt, totalt 4,1 miljarder. Ålderspension och barnbidrag bedöms däremot ha en låg andel fel.

Joakim Jarnryd understryker att det hela bara är en sammanlagd bedömning av flera experter, som handläggare och jurister, men att den är användbar vid deras riskanalyser och till exempel ökade Försäkringskassans återkrav med över 70 procent förra året, där man krävde tillbaka drygt 350 miljoner, utbetalade av misstag.

Även om man då alltså bedömer att närmare 6 miljarder ska betalats ut till personer som avsiktligen gjort fel.

De oavsiktliga felen arbetar Försäkringskassan vidare med att förebygga, säger Joakim Jarnryd:

– Det kan vara saker och ting där vi går in och försöker att med olika åtgärder inom olika förmåner förbättra vår information, förenklar blanketter, tydligare riktad information till olika målgrupper och så vidare.

Marcus Eriksson
marcus.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".