Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Fler varsel att vänta i fordonsindustrin

Efter Spykers köp av Saab har flera underleverantörer dragit tillbaka sina tidigare varsel. Men fler varsel väntas inom Europas fordonsindustri, detta trots att krisen redan har lett till att uppemot två miljoner jobb har försvunnit i branschen.

Hos branschens underleverantörer finns så mycket överkapacitet att antalet företag kommer behöva minska ytterligare.

Det säger Peter Tyroller, försäljningschef hos världens största underleverantör i fordonsindustrin, tyska Bosch.

Tyroller pratar om behovet av konsolidering i fordonssektorn, han syftar främst på ett behov att slå ihop företag i branschen. Mer av storskalighet kanske kan minska kostnaden per producerad bromskloss eller vindrutetorkare, menar han.

Många av våra biltutor är byggda av Bosch, underleverantören som är mycket större än till exempel hela Volvo. 160 000 Boschanställda ägnar sig åt att utveckla och bygga delar till våra bilar, men 2009 innebar att Bosch tappade 18 procent av sin omsättning på fordonssidan, och i bokslutet nu i april väntas en förlust på motsvarande 3-4 procent av hela försäljningen.

Bosch gjorde sig av med 8 000 anställda på fordonssidan under förra året, plus att mängder av anställda tvingades gå ner i arbetstid och lön.

Nu hoppas företaget att gå plus minus noll i år, tack vare en kraftig tillväxt på bilmarknaderna i Asien och Sydamerika.

Det finns inga tecken på återhämtning på den ryska fordonsmarknaden i år, säger Peter Tyroller, och det finns stora frågetecken kring bilförsäljningen i Nordamerika och Europa.

Bara i Tyskland väntas en nedgång i år med uppemot en miljon sålda bilar, på grund av att förra årets skrotningspremier nu är borta.

Detta drabbar förstås underleverantörerna och deras anställda. Branschorganisationen Clepas svenske vd Lars Holmqvist tror på ännu fler varsel inom den europeiska fordonsindustrin, fastän redan uppemot två miljoner europeiska jobb har försvunnit under krisen.

– Paniken är borta, osäkerheten är borta, men det är en klar faktor att vi säljer en femtedel mindre bilar nu är vad det gjordes 2007. Det går inte att komma ifrån, vi måste justera oss och lära oss hur vi ska hantera situationen, säger Lars Holmqvist.

Jens Möller
jens.moller@sr.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".