Världens största färjor till Göteborg

Det svenska färjerederiet Stena Line satsar flera miljarder på att skaffa världens största färjor i linjetrafik. I höst kommer resenärer kunna åka jättefärja från Göteborg till tyska Kiel.

Den svenska Stena-koncernen gör storsatsningar i nya fartyg. Igår kom nyheten att fraktrederiet Stena Bulk köper in flera nya tankfartyg, och i dag presenterar färjerederiet sin största fartygssatsning någonsin.  

– Vi tar in två nya fartyg med ett värde på 2,2 miljarder styck. De blir världens största färjor med en kapacitet på 5.500 längdmeter. Om du ställer alla bilar i en rad så blir det 5,5 kilometer som vi kan lasta, säger Stena Lines vd Gunnar Blomdahl. 

Varför behöver ni så stora färjor på linjen Göteborg-Kiel? 

– Vi behöver bli ännu mer effektiva. Vi får ned vår kostnad per enhet om vi kan ha stora effektiva båtar, och kan faktiskt också spara miljön, säger Stena Lines vd Gunnar Blomdahl. 

Det är lite hela havet stormar bland Stena Lines färjor just nu. Rederiet har beställt två jättefärjor som ska sättas in i trafik över Engelska kanalen. Där går idag världens största färjor i linjetrafik, och det är de som ska byggas om och flyttas till Göteborg. 

De två färjor som i dag kör Göteborg-Kiel ska sättas i trafik mellan Karlskrona och polska Gdynia, en linje där Stena Line har haft relativt bra tillväxt de senaste åren. 

– Vi bygger om dem för 150 miljoner kronor styck ungefär, så de får en rejäl ansiktslyftning och även högre kapacitet, säger Stena Lines vd Gunnar Blomdahl. 

I Göteborg måste Stena Line satsa 90 miljoner kronor för att bygga om i hamnen så att de nya jättefärjorna ska få plats. Bland annat krävs speciallösningar för att överhuvudtaget kunna vända en 240 meter lång färja på den ganska trånga Göta älv. 

Jens Möller
jens.moller@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".