Många fick vänta på tågen i februari. Foto: Maja Suslin/Scanpix.

Fler tågförseningar än vanligt

Av de tåg som lämnade perrongen under förra månaden kom sju av tio tåg i tid, visar statistik från Banverket. Punktligheten är sämre än vanligt, men det är vad Banverket mäktat med i det hårda vintervädret.

– Efter den här extrema vintern så är det faktiskt så här pass mycket som vi klarar av vad gäller punktligheten, säger Tommy Jonsson som är chef för Banverkets leveransdivision. 

Är det här en siffra som man ska räkna med när det blir sådant här väder? 

– Nej, vanliga vintrar med normala störningar så brukar det vara väsentligt mycket bättre. Men vi hade en extrem vinter i år och då blir det båda många förseningar och inställda tåg. 

Som många tågresenärer har märkt av så har snö, is och kyla har alltså ställt till det ordentligt för tågtrafiken under början av året. 

Enligt Banverkets statistik för tågens punktlighet för februari så kom alltså sju av tio tåg i tid till sina slutstationer, men då är inte alla de persontåg som SJ ställt in under årets första månader medräknade. 

Efter att flera hundra tusen tågresenärer upplevt förseningar och inställda tåg så bad SJ om ursäkt och erbjöd förlängningar av månads- och årskort och biljetter har köpts tillbaka. 

Det är ändå godstrafiken på spåren som har fått ta den största smällen. Den stora rangerbangården i Hallsberg var på grund av väderläget helt nere en lång tid och vartannat tåg. 

Omkring 50 procent av godstågen var försenade under februari, enligt Banverkets statistik. Det är något som drabbat många företag och industrier, enligt logistikföretaget Green Cargo. 

Läget på spåret har förbättrats den senaste veckan. Men det kommer dröja ytterligare en tid innan alla sträckor kan trafikeras som vanligt igen, säger Tommy Jonsson. 

– Successivt blir det bättre och bättre. Vi har fått hyfsat bra ordning på anläggningen så vi kan ta emot mer trafik. Men som sagt, fordonen har också bekymmer och det är ju samverkan mellan fordon och bana som gör att man ligger på lägre produktionstal än vanligt, säger Tommy Jonsson, chef för Banverkets leveransdivision. 

Jimmy Karlsson
jimmy.karlsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".