Kamp om dagligvaruhandelns andraplats

När Kooperativa Förbundet KF la sitt bokslut i dag uppstod genast en diskussion om vem som är tvåa på dagligvarumarknaden efter jätten Ica. Både KF och Axfood hävdar andraplatsen.

– Axfood är nummer två på marknaden sedan vi tagit in Vi-butikerna i vår affär också, säger Anne Rhenman-Eklund, ansvarig för investerar-relationer på Axfood.

Och då är ni större än KF som i dag hävdar att de är tvåa och har gått om er?

– Det där är väldigt mycket hur man gör dessa beräkningar. Det finns inget hundraprocentigt vetenskapligt sätt att göra olika beräkningar, för vi har hittills bara våra egna siffror klart för oss.

Vad ska kunderna och vad ska marknaden tro? Finns det något objektivt sätt att mäta det på?

– Det beror på hur man gör sin beräkning och vad man tar in i sina siffror. KF:s siffror är kanske inte helt lättgenomträngliga med tanke på att man plussar ihop olika saker. Och sen finns problematiken att olika bolag redovisar olika tider på året. Det finns inte alltid färska siffror att tillgå.

Det är en hård kamp om andraplatsen efter marknadsdominerande Ica med sina nästan 46 procent av dagligvaruhandeln.

Axfood säger sig ha en marknadsandel på 19,5 procent och KF 18,5 procent.

Men om man frågar KF som kom med sitt bokslut i dag så får man ett annat svar. Lars Idermark är KF:s vd.

- Sanningen är att vi har 21,5 procent i marknadsandelen. Vi omsätter 41 miljarder, och Axfood omsätter 32 miljarder.

Men mot huvudkonkurrenten Ica står ni er ganska slätt fortfarande?

- Ica är ju nu största aktören, och det är en bit kvar. Det kan variera lite över tiden, men vi har gott självförtroende och tänker fortsätta den resa som vi har startat nu, säger Idermark.

Som vanligt beror det på hur man räknar.

Axfood räknar in de fristående Vi-butikernas försäljning eftersom man återigen har blivit leverantör till dem. Å andra sidan säger Axfood att KF räknar in bygghandeln i dagligvaruhandeln.

Går man till branschtidningen Fri Köpenskap så rankas Ica som etta och KF som tvåa och Axfood som trea, utan Vi-butikerna och Tempo och Handlarn.

Nu tycks ju dagligvaruhandeln ändå ha goda tider i den konsumtionsdrivna svenska ekonomin och branschen växer trots finanskris och lågkonjunktur.

För KF ökade både omsättningen och vinsten säger vd Lars Idermark.

- Det känns som att det har vänt, och vi har lönsamhet i alla våra koncept och butikskedjor.

Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".