Rederier trotsar krisen

Trots en djup kris för världens rederinäring är det många företag i branschen som väljer att köpa in nya fartyg, mycket tack vare att priserna har gått ner. I dagarna har flera av rederierna i den svenska Stena-koncernen berättat om nya fartygsköp, till exempel köper Stena Bulk sex nya oljetankers för totalt runt tre miljarder kronor.

– Det är Suezmax, på 160 000 ton dödvikt och nästan 300 meter långa, så det är stora vovvar, säger Stena Bulks vd Ulf Ryder.

De som lever på att frakta varor och människor över världens hav har drabbats mycket hårt av krisen.

Danska rederijätten AP Möller Maersk gick med över sju miljarder i förlust i fjol, och de få svenska börsnoterade rederierna gick också back. 2008 kunde tankrederier som Stena Bulk ta ut 150 000 dollar för en enda dags frakt av råolja på en tanker. Nu är priset ungefär 40 000 dollar per dag, alltså bara drygt en fjärdedel.

För Stena Bulks del betydde krisen en förlust i fjol på över en halv miljard kronor, ändå gör företaget nu alltså en tremiljardersinvestering i nya jättetankers. Skälet är att även fartygspriserna har sjunkit kraftigt.

– Det är i dåliga tider man ska ha kraften att göra nya investeringar, och det är precis det vi gör nu, säger Ulf Ryder.

Stenasfären är huvudägare i börsnoterade Concordia Maritime, som fick en ny oljetanker levererad häromveckan. Två till är på väg in till rederiet det närmaste året, och färjerederiet Stena Line håller på att bygga världens två största färjor, som ska sättas i trafik över Engelska Kanalen.

– De blir världens största färjor, om du ställer alla bilar i en rad blir det fem och en halv kilometer som vi kan lasta, säger vd Gunnar Blomdahl.

När jättefärjorna kommer till Engelska kanalen så kan Stena Line flytta två färjor därifrån till Göteborg. Stena Line investerar över en halv miljard kronor för att kunna sätta de stora färjorna i trafik på linjen till tyska Kiel. Bland annat måste hamnen i Göteborg specialanpassas så att man överhuvudtaget ska kunna vända en 240 meter lång färja på den ganska trånga Göta Älv.

Jens Möller
jens.moller@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".