Scenernas tunga poster innehas av män

Den svenska scenkonsten fortsätter att ha snedvriden jämställdhet. Till exempel är 97 procent av alla dirigenter och 89 procent av alla kompositörer män.

– Man ser att i de ledande positionerna så är det männen som dominerar väldigt starkt, säger Ann Sofie Nilsson på paraplyorganisationen Svensk teaterunion, som varit redaktör för sammanställningen av statistik.

Hon bläddrar i statistiken om hur det egentligen ser ut med jämställdheten på teatrar och musikscener runt om i landet. Det är uppgifter från 2008 som nu har sammanställts, och i de papper som Ann Sofie Nilsson håller i framgår bland annat att bara två av 64 dirigenter och 37 av 298 kompositörer är kvinnor.

– Jag blev faktiskt lite chockad första gången jag såg det, säger Ann Sofie Nilsson.

På Folkoperan i Stockholm jobbar Joakim Unander som musikalisk ledare och chefsdirigent. Han är intresserad av frågan och arbetar för att få in fler kvinnliga dirigenter. Han säger att även om det blivit bättre är det fortfarande svårt för en kvinnlig dirigent att få respekt från orkestern.

– Det lurar någon sorts mörk magkänsla av att det är något som inte stämmer när det gäller kvinnliga, och det är naturligtvis mycket märkligt, säger Joakim Unander.

Måste kvinnor bevisa mer för att bli respekterade?

– Det tror jag.

Också inom musikalisk ledning, dramaturgi och ljud och ljus dominerar männen, medan kvinnorna är fler inom koreografi, kostym och mask och peruk.

– Tyvärr är det så att könsrollerna håller i sig rätt så väl, det är väl i vissa yrken som det kommer fram mer kvinnor, men annars är det väldigt betingat av tidigare könsroller, säger Ann Sofie Nilsson.

Men det finns områden där det är jämställt. Som medverkande på själva scenen, där är det lika många kvinnor som män. Och Ann Sofie Nilsson har märkt att jämställdhet är något som teatrar och musikscener tänker allt mer på.

På chefsposterna till exempel, där har Ann Sofie Nilsson tagit fram siffror för 2009 som visar att det nu är helt jämt fördelat mellan könen.

– Jag tror att det kommer betyda väldigt mycket, och sätta igång ett annat tänk, och dessutom arbetar man mycket mer klart och tydligt med de här frågorna på teatrarna än man gjorde tidigare, säger hon.

Lotta Myhrén
lotta.myhren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".