Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Kina planerar snabbtåg till Europa

Publicerat onsdag 17 mars 2010 kl 18.00
Kinesiskt snabbtåg på stationen i Wuhan. Foto: Cheng Min/Scanpix

Kina har stora planer för järnvägsnätet, och inte bara för nya snabbtåg som ska binda samman kinesiska städer. Planerna sträcker sig utanför Kinas gränser till bland annat Sydostasien och mot Europa.

Nya satsningar på järnvägsnätet var en del av kinesiska statens räddningspaket efter den internationella finanskrisen 2008, och landet är på väg att skapa världens längsta nätverk av snabbjärnväg.

Men samtidigt pågår också förhandlingar med grannländer för att göra det kinesiska tågnätet internationellt.

Ett planerat projekt ska länka Kunming i sydvästra Kina till Singapore i Sydostasien genom Vietnam, Thailand, Myanmar och Malaysia. Ett annat ska länka Xinjiangregionen till Centralasien och ett tredje binda ihop nordöstra Kina med Västeuropa. Kina och Ryssland ska redan ha kommit överens om att bygga en expressvariant av den transsibiriska järnvägen.

De kinesiska förhandlarna försöker få omkringliggande länder att acceptera kinesisk snabbtågsstandard och den kinesiska spårvidden.

Det utökade järnvägsnätet är dels tänkt att skynda på utvecklingen av fattigare västliga kinesiska regioner och dels hjälpa till att förse Kina med råvaror.

Men järnvägssatsningarna får också kritik. Kostnaderna är enorma och att bygga de planerade inhemska 18 000 kilometer ny snabbjärnväg kommer att skuldsätta järnvägsmyndigheten med 3 000 miljarder yuan, rapporterar den statiga nyhetsbyrån.

Kritik kommer också från flygbolagen, som menar att den nya snabbjärnvägen är en direkt konkurrent.

Transportekonomer varnar också för att den nya snabbjärnvägen är så dyr att det kan bli svårt att få tillbaka investeringskostnaderna.

Som exempel tas snabbtågsförbindelsen mellan Peking och Tianjin, som invigdes lagom till OS 2008, men som bara har fått hälften så många passagerare som beräknat.

Hanna Sahlberg, Peking
hanna.sahlberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".