1 av 2
Katarina Adolfsson.
2 av 2
Tjälskador ställer till stora problem. Foto: Johan Nilsson/Scanpix

Svår tjällossning väntas på vägarna

Många befarar att problemen på vägarna i samband med tjällossningen blir extra svåra i år på grund av den stränga vintern. Risken finns att flera vägar måste stängas av för tung trafik. De dåliga vägarna drabbar även många som bor på landsbygden.

Katarina Adolfsson bor ett par mil norr om Karlstad där tjällossningen kan börja vilken dag som helst på den enda vägen som leder till hennes hus.

– Tjällossningen är ganska lång på den här vägen eftersom det smälter vi olika tidpunkter. Det skiljer en vecka på de olika ställena. Den börjar se ut som en tvättbräda, säger Katarina Adolfsson.

Hon rattar vant sin bil när hon kör den sex kilometer långa grusvägen till familjens rödmålade villa. Hon möter inte särskilt många bilar längs vägen som slingrar sig fram mellan åkrar och skogspartier.

– Förra våren när vi hade timmerbilar som gick här stängdes vägen av sent. Då blir vägen under all kritik. Det är så att man funderar på om man ska ta sig hem. Det ska ju ändå vara möjligt att bo på landet. Alla kan inte bo på Karlstad torg, säger Katarina Adolfsson.

Värmland tillsammans med Dalsland är två av de landskap som drabbas hårt av tjällossningen. Förra året stängdes 70 mil av för tung trafik bara i Värmland. I Dalsland var 45 mil avstängt för tung trafik. Många befarar att problemen i år blir extra stora, med vägar som blir som lervälling och ibland helt ofarbara, även för vanliga personbilar.

Katarina Adolfsson jobbar på LRF:s kontor i Karlstad. Där är tjällossningen som kommer att börja vilken dag som helst ett av de stora samtalsämnena bland personalen och medlemmarna som ju är jord- och skogsbruksägare. Erik Evestam är företagsutvecklare vid LRF i Värmland. 

– Vi ser att det förmodligen blir en besvärlig vår för företagare och boende på landsbygden. Det är ju allvarligt för landsbygdens utveckling, och för företagandet på landsbygden.

Hur menar du då?

– Kan man inte sköta sitt företag och sin verksamhet och få intäkter. Och kan man inte transportera sig till jobb och fritidssysselsättningar, så blir ju inte landsbygden lika attraktiv naturligtvis, säger Erik Evestam på LRF i Värmland.

Regeringen har gjort en särskild satsning på 400 miljoner kronor för att tjälsäkra vägnätet redan förra året. Förhoppningen är att det ska lindra problemen i år.

I Värmland tar Vägverket till nya grepp i år genom något som kallas för Frizon Värmland där målet är att inga vägar ska stängas av för tyngre fordon. Istället är det upp till lastbilschaufförernas omdöme och goda vilja att rapportera vägar som är tjälskadade, säger Thomas Morling vid Vägverket.

– Nu ska vi inte stänga någon kilometer av grusvägarna har vi tänkt, utan nu ska vi ha öppet så länge vi orkar, med den budget vi har. Då möjliggör vi transporter för näringslivet, säger Thomas Morling vid Vägverket.

Jan Andersson, Göteborg
jan.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".