Saab blir Cadillac..

Den nya modellen av Cadillac kan bli en Saab. Det handlar om en modell för Europamarknaden, som kan komma att byggas med Saab 9-3 som grund och tillverkas i Trollhättan, enligt pressuppgifter i USA idag. Christer Nilsson, som är presschef på Saab Automobil, säger till EkonomiEkot att Trollhättefabriken har kapacitet för uppdraget, om och när det kommer.
Det är den amerikanska branschtidningen Automotive News som skriver idag att General Motors kan komma att utveckla en mindre modell av Cadillac baserad på ett par varianter av Saab 9-3. Modellen ska säljas utanför Nordamerika. Bilen ska kunna sättas ihop vid Trollhättefabriken, och dessutom skulle en cabrioletversion kunna byggas i österrikiska Graz, där Saabs cabriolet tillverkas i dag. Anledningen till att produktion kan vara aktuell i Trollhättan är dels att Saab 9-3:s plattform skulle kunna användas som bas men också att fabriken i dag har överkapacitet. I år beräknas produktionen av 9-3 och 9-5 uppgå till 120 000 bilar. Kapaciteten i tvåskift ligger kring 160 000 bilar om året. I treskift skulle åtminstone teoretiskt 200 000 bilar kunna tillverkas i Trollhättan. Det beror på att fabriken i Trollhättan redan idag är anpassad till en gemensam GM-standard, eller plattform. Saab 9-3 är byggd på GM-plattformen Epsilon till exempel. Det innebär att det är möjligt att bygga andra GM-modeller på samma löpande band som Saab 9-3 och 9-5. Förra året såldes det bara 800 Cadillacbilar i Europa, men målsättningen på sikt är 10 000 om fyra-fem år. Ännu finns det inte något beslut om att använda Saab 9-3 som bas för en instegsmodell i Europa, men ett beslut om en mindre Cadillac kommer att tas senare i år, enligt Automotive News. Källor inom GM uppger för tidningen att designförslag på prototyper av en mindre Cadillac redan finns hos Saab i Trollhättan. Utseendemässigt skulle den nya bilen påminna om dagens Cadillac CTS. Om planerna går i lås skulle försäljningen kunna börja omkring 2007. För GM tycks Saab:s varumärke vara både värt att bevara och att spädas ut med andra märken. Efter många förlustår och nu senast drygt 4 miljarder i förlust 2003, så blandas SAAB ihop med både japanska Subaru och amerikanska Cadillac.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".