Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Biltullar ändrade körvanor

Under 2002 betalade några hundra göteborgare biltullar på försök. Nu är försöket utvärderat och det visar att körvanorna påverkades, trots att avgifterna inte var ”på riktigt”.
– Ju närmare centrum jag kommer desto dyrare bli det. Inne i centrum är det en krona per kilometer och i ytterområdena är det 20 öre per kilometer. Ju mer jag måste betala desto bättre är det ju ur miljöns synpunkt. Jag kan ta spårvagn eller cykel istället för att ta bilen till jobbet, säger Mattias Lundkvist, en av de 250 som deltog i projektet. Var och en av deltagarna fick tusen kronor att köra slut på. Det som de inte gjorde av med fick de behålla. Trots att det alltså inte kostade dem något ur egen kassa så la de om sina körvanor. Testpubliken positiv Många undvek rusningstid och for till jobbet en timma tidigare eller en timma senare än vanligt. Attityderna till biltullar förändrades också. Ju mer de provkörde, desto positivare blev de till idén som sådan. Det var ett av de mest spännande resultaten, tycker Anders Roth som är miljöchef på Göteborgs kommuns trafikkontor. – Man är något mer positiv efter än innan man började och det visar att man upptäckt att det kanske inte var så farligt som man trodde från början. Det tycker jag är trevligt att se. Varför är det trevligt? – Ja, om vi i framtiden skulle behöva införa ett sånt här system så kan det kanske går att lösa acceptansmässigt, även om det verkar lite segt i dag. EU-projekt Det här var ett EU-projekt, där Göteborg var en av åtta europeiska städer, som testade olika sorters biltullar. Tekniken som bestod av en liten handdator i varje bil som via satellit skickade information till det tänkta tullkontoret, var inte felfri. Verkliga biltullar måste fortfarande tas ut som det till exempel är tänkt i Stockholm, genom att ett litet datachip på vindrutan registrererar när bilen kör igenom portaler byggda vid till exempel stadens in- och utfarter. – Det är samma teknik som används på flertalet betalmotorvägar som görs i utlandet och i USA, säger miljöchefen på trafikkontoret i Göteborg, Anders Roth.
Kristina Hedberg, Göteborg kristina.hedberg@sr.se
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".