Vajerräcken räddar många liv

Vägverkets storsatsning på vajerräcken för att hindra mötesolyckor har varit en av de bästa trafiksäkerhetsåtgärderna i Sverige och har sparat många liv. Samtidigt har befarade problem med ökad trängsel uteblivit. Det konstaterar Väg- och Transportforskningsinstitutet VTI i en stor utvärdering som presenteras nu i veckan.
– Det har betytt väldigt mycket för trafiksäkerheten. Vi ser en tydlig reduktion av döda och svårt skadade, säger Arne Carlsson som är forskningsledare på VTI.LJUD: Utvärdering ger gott betyg åt vägar med mitträcke Så det har alltså inneburit trafiksäkrare miljöer? – Mycket bra trafiksäkerhetspotential, som vi brukar säga. Det är möjligt att en lyckad cirkulationsplats kan mäta sig med den här åtgärden, men annars är det här den mest lyckade. Vid årsskiftet fanns det i Sverige nästan 100 mil så kallad 2+1-väg med vajerräcken, där omkörningsfilen växlar från den ena sidan till den andra. 1,8 miljarder har det här kostat och redan tidigare har det konstaterats att det har haft stora effekter på trafiksäkerheten och då framför allt på mötesolyckorna, som minskat kraftigt. Bra framkomlighet VTI:s rapport bekräftar den bilden. Åtta personer har dött på de här vägarna sedan mitträckena kom upp, mot de 47 som rent statistiskt skulle ha dött om man inte haft mitträcken. Även antalet svårt skadade har minskat stort. Samtidigt har de problem som många förutspådde med framkomligheten uteblivit. – Det är inga problem. Vid måttliga och medelhöga trafikmängder fungerar det lika bra som på den gamla typen av vägar utan mitträcke och med breda vägrenar. Ibland vid storhelger är det störningar. Sedan inträffar naturligtvis haverier ibland, att någon lastbil havererar på enfältiga avsnitt. Då kan det bli stockningar, men det är mycket sällsynta händelser. Dyrare underhåll På minuskontot finns ändå ökade kostnader för drift och underhåll. Nedkörda räcken, skadade bilar och dyrare snöröjning kostar ungefär 100 000 kronor extra per kilometer och år. Men Arne Carlsson anser ändå att det med tanke på alla de många liv som räddas är kostnadseffektivt. – Man får väldigt mycket trafiksäkerhet för varje investerad krona. I det här sammanhanget är det mellan fem och tio gånger mer kostnadseffektivt än att bygga en ny motorväg. Så de planer som finns på att bygga ut det här och fortsätta får då ert helhjärtade stöd? – De fortsätter och det finns ingen anledning att slå av på utbyggnadstakten, säger Arne Carlsson.
Daniel Rundqvist, Jönköping daniel.rundqvist@sr.se
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".