Foto: Jonas Lindkvist/PRB

Reklamaffischer tas ner i Stockholms tunnelbana

Historiska museet i Stockholm byter nu ut sina reklamaffischer i tunnelbanan efter bråket kring den pågående konstutställningen på museet.

På affischerna som gör reklam för utställningen finns en bild av en självmordbombare. Det är samma bild som ingår i den installation som i fredags angreps av den israeliske ambassadören.


Men nu byts tunnelbaneaffischen ut, säger Thomas Nordanstad, som ansvarar för utställningen.


– Fokuseringen kring den bilden i en av installationerna har blivit så snedvriden, så stark och så ledsamt betydelsefull i en debatt som den inte var meningen att den var tänkt i. Det är vad jag kan göra för att visa i någon form att det aldrig varit meningen att glorifiera en självmordbombare, utan tvärtom, säger Thomas Nordanstad.


Du känner inte att du har givit efter för påtryckningar?


– Nej, för jag känner inga påtryckningar. Jag känner bara personlig sorg. Jag känner bara ett personligt engagemang för att bli förstådd på rätt sätt som utställningskommissarie för ”Making differences”, säger han.


– Vi är inte antisemiter i det här landet och vi som gör utställningar och är konstnärer är heller inte antisemiter. Jag känner inte någon. Därför vill jag ge rätt vinkling till något som har fått en sådan sned vinkling, säger Thomas Nordanstad.


Sofia Söderholm, Radio Stockholm
sofia.soderholm@sr.se


 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".