Ny teknik ska få bilförare att hålla hastighetsgränsen

Vägverket kommer att installera ny teknik i 150 av sina bilar som ska få förarna att hålla hastighetsgränsen. Utrustningen varnar om föraren kör för fort. Redan tidigare har liknande teknik prövats på flera håll i landet, men nu vill Vägverket driva på utvecklingen.

– Det är ett medel för att få fart på marknaden och särskilt som vi kommer att få en mer upptaggad hastighetsövervakning i det här landet. Det behövs väldigt enkel teknologi som är allmänt tillgänglig så att både privatpersoner, företag och myndigheter ska kunna få in det här i sina fordon. Vi hoppas visserligen att biltillverkarna ska lösa det här på sikt men det kan behövas lösa prylar här i början för att få det här att hända, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket.


Gaspedalen blir trög
I flera år har det pågått olika försök med bilar som varnar föraren om man kör för fort och i vissa fall dämpar farten genom att till exempel gaspedalen blir trög eller börjar vibrera.


Med hjälp av satellitstyrd så kallad GPS-teknik kan bilen känna av vilken maxhastighet det är på den vägsträcka man kör på.


En handfull företag har övervägt att köpa in tekniken till sina bilar.


Men Claes Tingvall vill snabba på utvecklingen och få igång en större produktion.


I första skedet räknar Vägverket enligt tidningen Ny teknik därför med att 150 av verkets bilar ska utrustas med en dosa som piper om man kör för fort.


Bygger på frivillighet
Däremot kommer det inte bli någon automatisk dämpning av hastigheten, eftersom det handlar om större ingrepp i bilen, samtidigt som det inte uppskattas av alla förare, enligt
Claes Tingvall.


– Att tvinga på människor teknik som man i grund och botten inte vill ha är inte särskilt framgångsrikt. Men vill någon ha det så är det bra om det skulle finnas ute på marknaden, säger han.


– För oss i vår organisation där vi har en massa människor som har bestämt sig för att man inte ska överskrida hastighetsgränserna så handlar det mer om att få en information om vad hastighetsgränsen är på för nivå och samtidigt få ett pip som en påminnelse om att man är över den någon enstaka gång, men det bygger på att man verkligen vill hålla hastighetsgränsen, säger Claes Tingvall.



Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".