Arkivfoto: Bertil Ericson/PRB

Arlas produkter säljs under annat namn

Det är inte längre säkert att det kommer att stå ”Arla” på Arlas youghurtpaket. I stället kan det stå Ica, Coop eller Willys. Mejerijätten, som tidigare inte velat sälja mejeriprodukter i annat än sitt eget namn, har nu tvingats ge med sig.

– Tittar vi hur utvecklingen är i butikerna så ser vi att det är en väldigt stark utveckling utav egna märkesvaror i stort sett hos alla kedjor. För vår del handlar det om att säkerställa att vi kan ha ett fortsatt jordbruk i Sverige med egen produktion. Då har vi tyckt att det är bättre att vi försöker konkurrera om de kontrakt som handeln efterfrågar i stället för att varorna ska komma nerifrån Mellaneuropa, säger Hans Åke Hammarström, vd för Arla Foods i Sverige.


Så ni kan inte stå emot den här trenden?


– Vi har väl bedömt att nu är det bra för oss att ge lite positiva signaler runt det här, säger Hans Åke Hammarström.


I dag säljer de stora butikskedjorna allt fler varor i eget namn, oavsett vem som är tillverkare. Syftet är att stärka butikens eget varumärke hos de som handlar.


Lågkostnadsalternativ
Arla har tidigare stretat emot och inte velat sätta dit någon annans namn på förpackningarna, men tvingas nu ge med sig för att inte butikskedjorna ska gå utomlands.


Redan under våren kan därför  bland annat yoghurt, grädde, matfett och ost komma att  säljas under till exempel Ica:s eller Coops namn. Ett slags lågkostnadsalternativ, enligt Hans Åke Hammarström.


– Det man tävlar om mot konsument är kvalitet och olika recepturer på olika produkter och  prisfrågan. Jag kan inte tänka mig att produkterna är exakt likadana, det är inte kopior utan varje kedja efterfrågar sina varor och det får vi försöka svara upp emot, säger han.


Mjölken kvar i Arlas namn
Men ett stort undantag finns. Det är den vanliga mjölken, som Arla fortsätter vägra sälja under annat namn än sitt eget. En symbolprodukt menar Hans Åke Hammarström.


– Vi har under alla år jobbat och eftersträvat låga kostnader eftersom det är en basvara som i stort sett varje familj är berörd utav. Om vi delar upp mjölken i olika produktion så ökar kostnaden och det tror jag ingen är betjänt utav. Därför har vi heller ingen stark efterfrågan på mjölk. Min bedömning är att det kommer att dröja väldigt länge innan vi får se andra varumärken än Arlas, säger han.


Är du säker på att ni kan stå emot där?


– Nej, säker kan jag aldrig vara, men det är min bedömning nu, säger Hans Åke Hammarström.


Daniel Rundqvist
daniel.rundqvist@sr.se



 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".