Fler har fått nog av direktreklamen

Antalet anmälningar om oetisk direktmarknadsföring ökade kraftigt förra året. De flesta anmälningarna handlar om att företag ringer upp privatpersoner, trots att de spärrat sina telefonnummer. 

– Till största är det konsumenter, privatpersoner som anmäler, sådana som har nixtelefon eller får reklam i brevlådan trots nej tack till reklam, säger Axel Tandberg, sekreterare den etiska nämnden för direktmarknadsföring, DM-nämnden.

Det handlar om direktreklam, eller direktmarknadsföring - alltså företag som når sina kunder genom reklam i brevlådan, telefonsamtal eller e-post.

Branschen har satt upp egna etiska regler som företagen ska följa. Bland annat finns det så kallade nix-registret, där man kan spärra sitt telefonnummer för marknadsföringssamtal.

De personer som spärrat sina telefonnummer får företag inte ringa om de inte redan har personen som kund. Och den som har en skylt på brevlådan som tackar nej till reklam får företag inte heller dela ut reklam till.

Men vissa bryter mot branschreglerna - och förra året ökade anmälningarna om det markant.

– Föregående år fick vi in 636 anmälningar, mot 371 året före. Vi tror det beror på ökad kännedom om att nämnden finns, men också via konsumentvägledarna i kommunerna och Konsumentverket som hänvisar till oss.

De som bryter mot branschreglerna fälls av DM-nämnden och företagens namn publiceras. Ofta räcker det för att få företagen att bättra sig, säger Axel Tandberg.

– Företagen som fälls är ofta ångerfulla och lovar bot och bättring. 98 procent gör det. Men det finns också företag som inte gör det, säger Axel Tandberg.

Tove Svenonius
tove.svenonius@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".