Man måste vara noga att också läsa det finstilta i hyresavtalet. Foto: Andreas Apell/Scanpix.

Många blir överraskade av hyrbilsfakturan

Fler och fler som hyr bil i Europa på semestern råkar ut för överraskande extra kostnader på fakturan när de kommer hem. Enligt det europeiska konsumentnätverket ECC ökar antalet anmälningar från kunder som känner sig lurade.

– Jag tar foton med mobilkameran. Om det står i protokollet att det finns någonting på bilen brukar jag kolla det och ta ett foto, säger Joakim Sonnegård från Stockholm, som alltså brukar fotografera de bilar han hyr för att vara säker.

Det är det finstilta i avtalet som många missar, att de kan bli debiterade för olika saker i efterhand. Till exempel för att bensintanken inte fyllts upp till en viss nivå eller att hyrbilsföretaget funnit skador på bilen.

Problemet är att kunden ofta inte har några bevis på hur bilen sett ut vid hämtning och återlämnande. Då är det heller inte mycket man kan göra, menar handläggare vid Konsumentverket.

Det kan handla om flera tusenlappar och många känner sig lurade, säger Nicolas Kovacs, på Konsument Europa vid Konsumentverket.

– Det är kostnader som konsumenten inte har räknat med och inte uppmärksammat i kontraktet att hyrbilsföretaget reserverar sig från att ta de här kostnaderna, säger han.

Antalet anmälningar gällande hyrbilsfakturor ökar i Europa. Närmare 1 500 ärenden har nått det europeiska konsumentnätverket ECC de senaste två åren.

Enligt EU-kommissionen är det nästan en fördubbling jämfört med tidigare. Närmare hundra fall rör svenskar.

I dag och i morgon hålls en diskussion i Bryssel där europeiska konsumentverk, hyrbilsföretag och även kreditkortsföretag finns representerade.

Målet är att fram till hösten kunna nå någon slags lösning på problemet.

Men oftast hade de här ärendena kunnat gå att förebygga. Rekommendationen är att granska det finstilta i hyresavtalet ordentligt.

För ansvaret att hyrbilen är hel ligger hos kunden.

– Det är viktigt att kunden själv går ett varv runt bilen och tittar, säger Ximena Barros, som hyr ut bilar i Stockholm.

Vad ska man göra om man upptäcker skador på bilen?

– Upplysa oss på en gång om att det fanns en skada på bilen.

Marcus Eriksson
marcus.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista