Linda Wallin var först ut på Saabs produktionslina med att börja montera delar till en ny Saab 9-5. Foto: Jens Möller/SR.

Full fart på Saabfabriken i Trollhättan

Uppdaterad: 17:19
I morse startade bilbyggandet i Saabs fabrik i Trollhättan. Produktionen har stått stilla i sju veckor på grund av det tidigare beslutet att lägga ner Saab.

– Jag sätter dit huvtätningen, lite grundläggande lackskydd och lite vagnspec bland annat, säger Linda Wallin.

Hur känns det nu när det kommer igång igen?

– Det känns jätteroligt.

Här inne i Saabfabriken har det varit i princip tyst sedan början av februari. Förra ägaren GM beslutade att Saab skulle läggas ner helt och hållet genom en likvidation. I och för sig dök Spyker snabbt upp som ny ägare, men avvecklingen av Saab hade då redan kommit så långt att underleverantörerna hade slutat leverera komponenter till Trollhättefabriken så där stannade bilbyggandet upp, berättar produktionsdirektör Gunnar Brunius.

--När vi gick in i likvidationen var det många som så var det så att våra underleverantörers underleverantörer började tömma ur sina förråd. De har slutförbrukat sina råmaterial. Det tar väldigt lång tid att starta upp så vi får in råmaterial för det första, sedan ska vi bygga upp material som sedan grå till underleverantörer och så vidare. Det kan också vara så att det är långa transportsträckor. Det finns sådant som tillverkas på andra kontinenter, det kan till exempel komma från Japan.

Saabproduktionen börjar nu lite försiktigt, men om ungefär tre veckor ska man kunna bygga närmare 1 100 bilar i veckan, enligt Gunnar Brunius.

I dag är det alltså mungiporna uppåt på Saabfabriken. Men ledningen har gång på gång sagt att det är nu som den verkliga utmaningen börjar, att åter få fart på Saabs urusla försäljning som förra året landade på under 40 000 bilar.

Nya ägaren Spykers vd Victor Muller säger att Saab kan bli lönsamt först 2012, men i dag börjar han och Saabs vd Jan-Åke Jonsson en tiodagarsturné till Saab-återförsäljare i tio länder. Vi ska sprida evangeliet att Saab är på gång igen, säger Victor Muller, vd för Spyker.

Under stoppet har lagren av Saabbilar tömts i världen. Just nu finns order på ungefär 4 500 bilar, enligt vd:n Jan-Åke Jonsson. När det gäller marknaden här i Sverige handlar mycket om att Saab måste få tillbaka tjänstebilsköparna. De köpte tidigare 80 procent av alla nya Saabbilar i Sverige. Den nya 9-5 kommer att finnas för leverans kanske i slutet av juni. Den kostar då en bit över 300 000 kronor i grundutförande, just under den prisnivå där högre förmånsvärde gör tjänstebilar extra dyra.

Jens Möller
jens.moller@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".