Rekordmånga missnöjda klagar hos ARN

Förra året fick Allmänna reklamationsnämnden, ARN, in rekordmånga anmälningar från missnöjda konsumenter, nästan 11 000. En förklaring är att information om kunder som råkar illa ut sprids allt snabbare genom medier och nätet.

– Det finns en trend att vi får den typen av ärenden, samma tjänst och vara är föremål för väldigt många anmälningar. Jag gissar att det här är något vi kommer att få se mer av, säger Britta Ahnmé Kågerman, chef på Allmänna reklamationsnämnden,

Sedan 2007 har inströmningen av ärenden till nämnden ökat med 17 procent och ett konkret exempel som bidrog till ökningen förra året handlar om låstillverkaren Assa.

– Det var efter att man visade ett klipp på Youtube om hur snabbt det går att bryta upp de låsen. Och efter det så fick vi in 600 anmälningar som just gällde Assa-lås, säger Britta Ahnmé Kågerman.

I dag samlades landets kommunala konsumentvägledare, myndigheter och politiker i Luleå för att diskutera aktuella konsumentfrågor.

De vanligaste klagomålen som kunder har handlar fortfarande om varor och tjänster som framför allt har med resor, bilen, boende och el att göra.

– Just nu är det väldigt mycket hantverkstjänster, en hel del bilreparationer eller köp av bilar, säger Anna-Greta Karlsson, konsumentrådgivare i Uppsala kommun.

Utlåtanden från Allmänna reklamationsnämnden är inte tvingande för företag, men i snitt rättar sig ändå 75 procent av dem efter nämndens rekommendationer.

Men långt ifrån alla anmälningar som ARN får in kan man ta i tu med. Var fjärde anmälan måste man i dag avskrivas på grund av okunskap hos konsumenterna.

– Det kan till exempel gälla tvister om advokatarvoden eller tjänster där det finns något annat organ som kan pröva tvister, som till exempel Värmepumpsnämnden som prövar värmepumpar.

Hur ska jag som konsument ha koll på det här då?

– Det måste vi hjälpa till med. Det finns på vår webbplats men det kan säkert göras mycket tydligare, säger Britta Ahnmé Kågerman på ARN.

Nils Eklund, Luleå
nils.eklund@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".