Turister vid Stockholms slott tittar på vaktparaden. Foto: Leif R Jansson/Scanpix.

Fortsatt uppåt för rese- och turistnäringen

Det går fortsatt bra för den svenska rese- och turistnäringen. Branschen kommer växa i år, enligt en ny prognos.

2009 försvann mängder av affärsresenärer i Sverige på grund av lågkonjunkturen, men rese- och turistbranschen lyckades mer än väl kompensera det tappet genom ett ökat privatresande, både av svenskar och utländska turister.

2009 kunde branschen därför tangera rekordsiffrorna från 2008. Nu har organisationen Rese- och Turistnäringen i Sverige för första gången gjort en prognos, och enligt vd:n Jan Lundin visar den att branschen kommer att växa i år.

– Vi ser att det kommer ske en tillväxt på drygt tre procent under 2010 vilket är otroligt glädjande för branschen, säger han.

Hur mycket mer pengar innebär det till turist- och resenäringen?

– 2009 omsätter vi 250 miljarder, det rör sig om sju-åtta miljarder till som det ser ut just nu.

Enligt prognosen kommer antalet gästnätter i Sverige öka med fyra procent i år jämfört i fjol. 2009 förlorade flyget nio procent av sina passagerare, men flyget kommer få en tillväxt i år, enligt prognosen liksom tåg och biltrafik. Däremot väntas färjetrafiken sjunka med fem procent.

Till 2020 väntas faktiskt en fördubbling av resande och turism i Sverige, men för att branschen ska klara det krävs nu investeringar, enligt Jan Lundin, framför allt om Sverige ska kunna fortsätta locka till sig alltfler utländska turister.

– Vi har välkända varumärken som är internationellt konkurrenskraftiga, alltifrån Åre till våra storstäder, ishotellet och andra kända varumärken. Det vi måste titta på nu är att vi har fler produkter som måste växa fram. Det finns ett ny spännande destination som håller på att växa fram som är södra Lappland där man tittar på ett mer exklusivt resande som är mer fokuserat på vårat djurliv och natur.

– Det finns en internationell efterfrågan på den här typen av produkter, det är en utmaning för oss att hinna i kapp att skapa dem, och att tydliggöra dem så att man köpa dem oavsett om man bor i Peking, Berlin eller i Köpenhamn, säger Jan Lundin, vd för Rese- och Turistnäringen i Sverige.

Jens Möller
jens.moller@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista