Pappershanteringen minskar.

It-deklarationer leder till besparingar

Skatteverket öppnade i går sin hemsida för den som vill deklarera elektroniskt. Att allt fler deklarerar via sms, telefon och internet gör att myndigheten slipper att hantera allt färre pappersdeklarationer. Något som leder till stora ekonomiska besparingar.

– Det är stora besparingar med it på det sättet att man får in mer rätt uppgifter och att uppgifterna blir rätt från början, säger Kay Kojer, verksamhetsutvecklare på Skatteverket med ansvar för de elektroniska deklarationerna.

Går det säga vad det handlar om i pengar?

– Arbetskostnad och skanning som vi lägger ut på externa firmor, det beloppet kan man räkna på upp till ungefär 110 miljoner.

I dag räknar Skatteverket med en besparing är på totalt 110 miljoner per år på det att allt fler deklarerar elektroniskt.

Som exempel är det en besparing på 20 kronor för en enkel deklaration och närmare 200 kronor för en deklaration med bilagor.

Pappersdeklarationen med bilagor, som är väldigt stor andel av deklarationerna, har i alla tider lett till mycket korrespondens mellan verket och deklaranten, eftersom de ofta har förekommit matematiska slarvfel.

Nu undviker man dem genom att skattebetalaren bara fyller i belopp på deklarationen och Skatteverket själv summerar och för över de olika siffrorna till bilagorna.

Av de närmare 7,4 miljoner som i år är skyldiga att deklarera räknar Skatteverket med att minst 4,45 miljoner deklarerar elektroniskt, alltså 60 procent. Målet är att man inom tre, fyra år är uppe i 80 procent, förklarar Kay Kojer.

– Vårt mål i år är 60 procent, på ett antal års sikt tror vi att det kan landa på 80 procent. Vi tror inte att alla kan deklarera elektroniskt, en del kommer alltid att hålla på med papper tror vi.

Flera myndigheter har de senaste åren liksom Skatteverket utöka den elektroniska kundkontakten, till exempel Försäkringskassan.

I dag har man exempelvis internetkontakt med 70 procent av personer som anmäler sig för föräldrapenning. Men målet är att utöka den elektroniska kontakten ytterligare, eftersom vinsterna har gett vinster på flera miljoner konstaterar Birgitta Målsäter, försäkringsdirektör på Försäkringskassan.

– Får vi en ökad automatiseringsgrad ser jag att det handlar om miljonbelopp och förmodligen mer om 100 miljoner, säger hon.

Men Birgitta Målsäter lovar att det trots de ekonomiska besparingarna med elektroniska kontakter kommer det personliga mötet alltid att finnas inom Försäkringskassan.

Maria Repitsch
maria.repitsch@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista