Teplockerska i Sri Lanka. Foto: Nils Horner/SR.

Stort sug efter te höjer priset

Koppen te på morgonen kan bli dyrare snart, i alla fall att döma av stigande priser på världens te-börser.

– Redan när man ser tebladen kan man ofta förutspå hur det kommer att smaka. Det säger te-fabrikören Dilhan Fernando i Sri Lankas huvudstad Colombo när han visar hur experterna provsmakar ett te.

– Man smakar så här, säger Fernando och sörplar ljudligt på det kalla teet i en liten kopp utan öra.

– Det handlar om att hitta rätt personlighet för varje te, säger Fernando, som är marknadschef och son till grundaren av te-märket Dilmah, ett av de största i världen.

Just nu pekar te-priserna runt om i världen uppåt. Prissignalerna kommer från te-auktioner som hålls regelbundet i Colombo, i Kolkata i Indien, i Mombasa i Afrika, och på andra platser runt om i den te-odlande världen.

Torka på en del håll och stigande efterfrågan bidrar till prisökningen. Det skedde också förra året, på grund av torka i en annan storproducent av te: Kenya.

Men Dilhan Fernando säger att i reala termer har te-priserna gått ner de senaste decennierna. En kopp te är fortfarande billig.

Dilmah - och andra stora te-tillverkare - försöker göra kunderna mer medvetna om olika te-kvaliteter, ungefär som folk har blivit mer kunniga när det gäller kaffe eller viner.

– Titta på kaffe eller vin, en genomsnittlig konsument i Sverige har en hög kunskap. De vet om kaffet eller vinet är bra. Men när det gäller te har de ingen aning!

Inspirerad av framgångarna för internationella kafékedjan Starbucks har Dilmah nu börjat öppna sofistikerade te-barer på flera håll i världen, där en kopp förstklassigt te kan få kosta uppemot 60 kronor.

Plantagearbetare i Sri Lanka har högre löner än de i konkurrentländer som Indien, Kina och Kenya. Dilmah pressas av lågpriser från dessa länder, och försöker hitta nya inkomstkällor. Förutom exklusiva te-barer satsar man nu på lyxturism till teplantagerna.

Ännu så länge är Dilmah lönsamt. En del av vinsten, som förra året var flera tiotals miljoner kronor, går till en stiftelse för att hjälpa de anställda med bland annat sjukvård och utbildning för deras barn.

– Vi har en regel: varje företag i min koncern måste bidra med tio procent av den årliga vinsten till stiftelsen. Vi måste dela med oss av vårt välstånd med människorna som hjälpt till att skapa det, säger företagets grundare, 79-årige Merrill J Fernando.

Nils Horner, Colombo
nils.horner@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista