Flera säkerhetssystem fallerade samtidigt, rapporterar norska NRK. Foto: Håkon Mosvold Larsen/Scanpix.

Fortfarande oklart om norsk tågolycka

Uppdaterad: 17:22
Bromsklossarna på olyckståget i Oslo släppte när en vagn kopplades samman med det övriga tågsetet. Så mycket vet haverikommissionen, men inte om det var ett tekniskt eller mänskligt fel.

Efter olyckan i onsdags, då godståget skenade flera kilometer genom den norska huvudstadens utkanter innan det kraschade mot en terminal, pågick på torsdagen röjningsarbetet för fullt. Inga ytterligare skadade eller döda har påträffats.

Tre män dog i olyckan, medan två män och en kvinna var kvar på sjukhus på torsdagen. Den 35-åriga kvinnan var mycket illa däran.

Tillsynsmyndigheten, Statens Jernbanetilsyn, riktar hård kritik mot de privata järnvägsbolagen, inte minst det norsksvenska Cargonet som ägde olycksvagnarna. Inget av de företag som myndigheten kontrollerat de senaste åren uppfyllde de statliga säkerhetsföreskrifterna.

Cargonet, där svenska Green Cargo är delägare, har fått säkerhetspåpekanden i flera år. I en rapport från 2005 heter det att Cargonets säkerhetssystem inte uppdaterats eller införts fullt ut. De bristerna ska senare ha åtgärdats.

Senast för ett år sedan fick företaget bakläxa på sin internutbildning. Den måste bli bättre och dessutom måste företaget ägna extra uppmärksamhet åt bromssystemen på sina godståg.

Cargonet var inblandat i en liknande olycka i Trondheim i slutet av januari. Då spårade ett godståg ur och körde rakt in i en lagerbyggnad. Ingen människa skadades.

Haverikommissionen ska förutom bromsarna undersöka en spårväxel som skulle ha växlat det skenande tåget in på ett sidospår som slutade i en stenröse.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".