Martin Sköld.
Fordonsanalytiker:

Bra för Geelys varumärke

Geelys köp av Volvo personvagnar är starten på en ny epok säger fordonsanalytikern Martin Sköld.

– Att kinesiska företag köper upp västerländska företag, det har hänt tidigare men att man går in och köper ett bilföretag som Volvo som är västerländskt det är nytt. Så det är en ny epok.

Försäljningsprocessen mellan Ford och Geely har alltså tagit ytterligare ett steg framåt. För motsvarande 13 miljarder kronor blir Volvo PV kinesiskt. Frågan är då vad Geely vill med Volvo?

– Idén är att växa. Att få tillgång till ett prestigevarumärke för att visa att de är ett kinesiskt varumärke som kan alliera sig med gamla historiskt fina varumärken från Väst. Att man kommer över Volvo på det här sättet ser man som en strategisk vinst.

Martin Sköld tror att Geely i första hand kommer satsa på att tillverka så många bilar som det bara går i Göteborg och Gent. Men han säger att det nog kan bli produktion i Kina ganska snart.

– Det kan säkert bli inom några år.

Om du tittar på den kinesiska marknaden i dag. Vad finns det för möjligheter för Volvo där?

– Den uppenbara möjligheten är att Volvo får ökad exponering lokalt på Kinamarknaden vilket är positivt för varumärket, säger Fordonsanalytiker Martin Sköld på Handelshögskolan i Stockholm

Louise Andrén Meiton
louise.andren.meiton@sr.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".