Arkivfoto: Örjan Björkdahl/PRB

Sänkt hastighet för bussar föreslås

Den buss som körde av Värmdöleden utanför Stockholm på tisdagen hade mittgången full med stående passagerare. Ännu är det inte utrett om bussföraren höll hastighetsgränsen, men Vägverket vill sänka hastighetsgränsen till 70 kilometer per timme för bussar som har stående passagerare. Det säger Einar Tufvesson, ansvarig för kollektivtrafiksäkerhet hos Vägverket.

–Vi har ett lagförslag på gång på 70 kilometer per timme för bussar med stående passagerare, säger Einar Tufvesson.


Hur långt har det förslaget kommit?


– Vi skissar på det nu och ska skicka det till regeringen i vår.


Skulle det hjälp i så fall om en buss får sladd när den går i 70 istället för till exempel 90 kilometer i timmen?


– Vi tror i alla fall att en dämpad hastighet kan innebära att föraren får större säkerhetsmarginaler och kanske kan undvika den här typen av olyckor, säger Einar Tufvesson.

Bussen var drygt fyra år gammal, nybesiktigad och hade fått nya däck i november, av en typ som används året om, alltså inga speciella vinterdäck. Lagen kräver inte dubbdäck på så tunga fordon.


Fullt av stående passagerare
I de större städerna tvingas dagligen många passagerare från förorterna att trängas på bussarna. Den buss som välte på tisdagen, då 19 personer skadades, hade enligt vittnen mittgången fullproppad av stående passagerare.  


Sedan den 1 januari krävs att alla bussar, utom i ren stadstrafik, har bilbälten. Även om den här bussen varit splitter ny hade det inte hjälpt alla stående resenärer.

”Handlar om prioriteringar”
Säkerhet är inte bara en teknisk fråga utan beror också på vad de ansvariga prioriterar och betalar för, enligt Einar Tufvesson. 


– Ett annat sätt är att försöka få mer resurser i trafiken, det vill säga att sätta in fler bussar, så att fler får sitta och inte så många behöver stå, säger han. 


Vem ansvarar för det? 


– Det är trafikövermannen i varje län som upphandlar trafiken, säger Einar Tufvesson, ansvarig för kollektivtrafiksäkerhet hos Vägverket.


Annika Digréus
annika.digreus@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".