Det kan vara svårt att avgöra vilken sajt som är gratis och inte. Foto: Tomas Oneborg/Scanpix.

Fri värdering av bostad kan bli dyr

En önskan om en gratis värdering av ens lägenhet har för många slutat med att de blivit fakturerade på 500 kronor. Nu varnar Konsumentverket för dessa företag.

– Vår rekommendation är att man bestrider fakturan. Man bör väl undvika de här sidorna. Det finns en del gratis föreningssajter, och vill man värdera kan man använda de sajterna och så kan man gå in och titta noga på all information som finns, säger Eva Moberg, jurist på Konsumentverket.

– Men det kan vara svårt att avgöra vilken sida som är gratis och inte.

Få din bostad gratis värderad! Det erbjudandet har många lockats av de senaste veckorna.

Men kort efteråt har flera av konsumenterna fått en faktura i brevlådan på närmare 500 kronor. Dessa vill Konsumentverket gärna komma i kontakt med.

– Vi ser gärna att man anmäler till oss, så att vi vet hur allvarligt läget är och hur många konsumenter som är drabbade av det här, säger Eva Moberg.

Polisinspektör vid Stockholmspolisens bedrägerirotel, Stig Sandgren, är bekant med fenomenet.

Till Stockholm har det kommit polisanmälningar efter att Sveriges Bostadsfinansieringsaktiebolag, SBAB, erbjudit gratis värdering av bostäder i en TV-reklam. Den tjänsten av en värdeindikation är verkligen kostnadsfri.

Men flera som nappat på erbjudandet och som sökt efter SBAB via Google har av misstag kommit in på en annan hemsida.

Detta har varit möjligt eftersom ett företag med flera likartade adresser har köpt platsen under SBAB, och på så sätt hamnat i en gul ruta med SBAB. Det har gjort att den falska adressen ser ut att höra ihop med den korrekta länken.

För den som inte varit uppmärksam på detta har då kunnat trycka på den felaktiga länken, och sedan i tron om att vara på den rätta hemsidan, fyllt i sina personliga uppgifter för att få gratistjänsten. 

Flera av dessa hemsidor som kunder ingått avtal med har Konsumentverket lyckats härleda till ett och samma företag. Och flera av dessa företag har också en och samma ägare, en dansk medborgare.

Gemensamt för alla dessa företag är att de hävdar att konsumenten har avsagt sig ångerrätten. Men det stämmer inte. För den har alltid kunden vid ett distansköp på Internet, säger Eva Moberg, jurist på Konsumentverket, som uppmanar kunder att göra en kopia på hemsidor de köper tjänster på.

– Man tar en kopia på skärmen helt enkelt, det som finns. Print screen, det är väldigt bra om vi får sådana, för då ser man exakt vilken sida man har varit inne på, säger hon.

Konsumentverket har också fått in ett hundratal klagomål i samband med att folk har önskat att få gratis värdering av sin bil, men i likhet med gratis bostadsvärdering har också dessa konsumenter fått en faktura i brevlådan.

Gemensam för alla dessa sidor är att priset varit dolt och att om man klagar får till svar att man avsagt sig ångerrätten, vilket man inte gjort, säger Martin Sunserud, jurist på Konsumentverket.

– Att det här skulle vara en tjänst som är ett undantag då, men de omfattas av distans- och hemförsäljningslagen om ångerrätt.

Maria Repitsch
maria.reptisch@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista