Foto: Pontus Lundahl/PRB

"SAS-konflikten riskerar uppslutningen kring frysta löner"

Det ser fortfarande inte ut att finnas någon lösning i sikte på konflikten mellan SAS och Transport. SAS har de senaste två åren genomfört stora neddragningar för att vända förlust till vinst. Att teknikerna nu kräver högre löner försvårar SAS möjligheter att ta sig ur dagens kris.

– Det blir väldigt tungt för SAS att klara den här omställningen och bli lönsamt igen, säger Harald Rosén, generalsekreterare vid branschorganisationen Svenskt Flyg.


På vilket sätt då?


– Dels tappar man passagerare, dels riskerar man att avtal som man redan har träffat rivs upp och får högre kostnader över hela personalsektorn, säger han.


Enligt Harald Rosén gäller konflikten mellan Flygarbetsgivarna och Transports betydligt mer än lastare, mekaniker och flygtekniker som är anslutna till Transport.


Uppslutningen om frysta löner riskeras
Enligt honom riskeras nu en bred uppslutning kring frysta löner som SAS förmått närmare 40 fackförbund i Sverige, Danmark och Norge att gå med på. Argumenten har varit att SAS måste spara sig ur dagens kris annars hotar ytterligare uppsägningar.


Men Per Winberg, förbundsordförande för Transport, menar att facken lovat att stå tillbaka under krisåret 2003, men att SAS nu utnyttjar krisen till att dumpa löner mera systematiskt.


– De fackföreningar som har gjort, om det nu verklagen har gjorts, sådana här överenskommelser har blivit blåsta på konfekten därför att SAS nu går ut även 2004 och gör precis samma sak. Det tror jag inte att de hade med i beräkningen eller att de skulle få medlemsstöd för att acceptera.


På vilket sätt har de blivit blåsta på konfekten?


– Det ställdes ju garantier för 2004, att det var 2003 man pratade om, men man kommer med samma budskap 2004. Och kommer de med det 2004 kommer de väl med det 2005 och sedan står hela arbetsgivarkollektivet på svensk arbetsmarknad i kö för att få precis samma uppgörelse. Har man gjort det mot SAS måste man göra det mot andra, säger Per Winberg.


Harald Rosén å sin sida, anser att Transport äventyrar SAS möjligheter att ta sig ur krisen.


– Ja, man säger att om inte dessa bolag kan höja lönerna ska de bort från marknaden. Det är ju något som går stick i stäv mot vad de andra fackföreningarna har sagt. Där vill man hjälpa SAS att bli lönsamt och kunna konkurrera med de andra bolagen, säger Harald Rosén.


Sören Granath
soren.granath@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".