Flygkonflikten över

Flygkonflikten är över. Fackförbundet Transport och Flygarbetsgivarna har kommit överens om ett nytt löneavtal för drygt 3 000 lastare, mekaniker och flygtekniker.

Till skillnad mot de medlarbud som Transport sa nej till i förra veckan och som ledde till strejk i fredags och i måndags, så slipper nu de SAS-anställda ytterligare lite av de försämringar av lönetillägg och arbetstider som flygbolaget SAS planerat att genomföra eller har genomfört det senaste året.

Förhandlingar om arbetsfördelning
Parterna har också kommit överens om att i förhandlingar under året försöka lösa den inflammerade frågan om arbetsfördelningen mellan de båda yrkesgrupperna flygtekniker och mekaniker.

Någon lönehöjning för de SAS-anställda blir det inte för 2003. Transports ordförande Per Winberg är nöjd ändå, trots att det ursprungliga kravet var samma lönehöjningar som transportarbetare inom andra branscher har fått.

– Det blev en hel del andra saker. Vi hade sammanlagt nio punkter i arbetstidsfrågor, inflytandefrågor, arbetstidsförkortning, garantier om personliga tillägg och lokala tillägg. Samtliga våra punkter fick vi med oss och vi har sagt hela tiden att om vi får med oss de här punkterna så väger det upp så mycket att vi kan beakta SAS ekonomiska situation och det har vi gjort, säger Per Winberg.  

Viktigt för SAS med frysta löner
Övriga arbetsgivare inom civilflyget är inte lika ekonomiskt pressade som SAS och där får tekniker, mekaniker och lastare en lönehöjning med 450 kronor i månaden, vilket är i nivå med de krav Transport ställde.

Men för SAS var det viktigt att det inte blev några höjningar av själva månadslönen utan i stället andra typer av kompensation.

SAS har lyckats få alla övriga yrkesgruppers fackförbund att acceptera frysta löner som ett led i försöket att få företaget på fötter igen, men om Transport skulle ha fått igenom höjda löner så var risken stor att de andra facken skulle kräva kompensation.

Acceptabel lösning
Flygarbetsgivarnas förhandlingschef Jonas Bernunger tycker att uppgörelsen är acceptabel.

– I och med att det blev lönefrysning här så är den risken undanröjd, säger han.

Men Transport har ändå fått igenom andra typer av kompensationer som kostar pengar för SAS.

– Ja de kostar i form av utebliven besparingspotential. De får behålla sådant som de redan har, under 2004 i varje fall, säger Flygarbetsgivarnas förhandlingschef Jonas Bernunger.

Johan Prane
johan.prane@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".