Sahlin kan förbjuda diskriminerande reklam

Det offentliga rummet har blivit för sexualiserat, anser jämställdhetsminister Mona Sahlin. Att använda kvinnokroppar för att sälja varor och tjänster konserverar gamla könsroller och påverkar självbilden för både flickor och pojkar. Därför är det dags att överväga möjligheten att förbjuda könsdiskriminerande reklam, säger Sahlin.

–Det är de här gränsdragningarna som jag är medveten om är svåra, men den sammanlagda bilden av hur allt mer förråade sexistiska könsroller tränger sig in i vår vardag, gör att jag tycker att debatten om lagstiftning är mogen att ta, säger Mona Sahlin.

Mona Sahlin ser ett tydligt samband mellan å ena sidan könsdiskriminerande reklam och å andra sidan anorexi och könsförnedrande uttryck mellan ungdomar.

Reklamen påverkar
Skulle då skärpta reklamregler verkligen lösa problemen för flickor med ätstörningar eller pojkar med en skev kvinnosyn?

–Nej, de skulle inte lösas men allt som påverkar hur vi värderar oss själva, våra kroppar och vårt sätt att agera gentemot män och kvinnor har betydelse. Det är klart att reklamen är en del i detta, även om den inte är den enda lösningen, men i en genomkommersialiserad värld betyder den allt mer, säger Mona Sahlin.  

Mona Sahlin tycker att reklambranschen själv skulle vara med och utforma regler för hur reklamen får se ut.

Reklambranschen mot
Branschen själv tycker det är en dålig idé med förbud. I dag granskas könsdiskriminerande reklam av branschens etiska råd.

Med en lag skulle Konsumentombudsmannen ta över och bara prejudicerande fall skulle granskas.

Det skulle bli sämre kontroll än idag, säger Anna Serner som är vd för Sveriges reklamförbund. 

Dessutom är det omöjligt, menar hon, att i en lag avgöra vad som är könsdiskriminerande.

–Vad som är könsdiskriminerande är mycket upp till den som betraktar och allas betraktelser är lika mycket värda, men det är väldigt svårt att formulera i en lagstiftning. Hur vi ser på reklam och könsdiskriminering ändrar sig väldigt snabbt och det ändrar sig över tid. Det går inte att formulera tydligt i en lag, säger Anna Serner, vd för Sveriges reklamförbund.


Gunilla Österlund
gunilla.osterlund@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".